På Lifehacker (og sikkert også andre steder) findes to forskellige udgaver af samme feed:
- en komplet version, indeholdende reklamer
- et nedbarberet version – uden reklamer
Det reklamefinansierede feed er ikke så revolutionerende. Vi er selvfølgelig ikke så vilde med at de ellers så rene feeds, bliver flettet sammen med reklamebudskaber. Indtil der (måske) kommer en slags standard eller etikette for hvordan reklamer placeres i feeds, må vi se i øjnene at du, som bruger af Overskrift.dk, vil skulle tage højde for det, når du angiver dine søgeord.
På Overskrift.dk har vi erkendt, at det kun har været et spørgsmål om tid før reklamerne fandt en plads i populære feeds. Lifehacker indgår ikke på Overskrift.dk, da vi kun gør det i feeds med danske relationer, men i deres (Lifehacker’s) tilgang er det værd at fremhæve:
- Reklamer indgår som billedfiler (typisk som bannere) og søgemaskiner som Overskrift.dk kommer altså ikke til at levere resultater af ringere kvalitet, blot fordi denne slags reklamer indgår. Havde der været tale om en egentlig reklametekst, som ikke entydigt kunne adskilles fra det egentlige indhold, ville vi kunne ende med at pege på søgeresultater uden relevans for det søgte.
- Du har mulighed for at vælge reklamerne fra – for en pris. Den korte reklamefri version er klart mest velegnet når feedet skal tilmeldes en feed-læser. Finder du en artikel der er interessant, kommer du alligevel på besøg på kildens website og får reklamerne dér. På Overskrift.dk vil vi selvfølgelig være interesseret i den “lange” version – ikke fordi vi på nogen måde ønsker at være stedet hvor du læser feeds, men fordi vi vil være stedet hvor du finder de feeds der interesserer dig. Det kan vi gøre bedst, når søgegrundlaget er så omfattende som muligt.