Ifølge en artikel i dag i – onlineudgaven – af ComputerWorld, er bladet i fuld gang med at nedlægge sig selv som trykt medie og for det meste satse på online. Det er dog en sandhed med modifikationer: for det første vil man ikke helt nedlægge bladet som trykt udgave, men snarere satse på online, hvorfor den trykte udgave bare bliver “ekstraudstyr på nettet“. For det andet gælder det i første omgang kun aktiviteter i USA, og det vurderes i artiklen, at Europa er ca. 18 måneder bagefter. Sjovt at Politiken og altså også Berlingske så sent som forleden er begyndt at se skriften på væggen, og netop også satser på nettet som 1. prioritet og med papir-udgaven som bagvedliggende opsamlingsmedie.
Artiklen mener ikke at alle papir-publikationer forsvinder (naturligvis), men at der bliver færre samt at de bliver mere målrettede.
En anden interessant pointe er, at inddragelsen af brugere (brugergenereret indhold, co-creation, social software, collective wisdom eller hvad det nu hedder) er essentielt for IDG (selskabet bag ComputerWorld):
Medievirksomheder skal levere platformen og værktøjerne til brugerne, men samtidig være opmærksom på, at deres brand ikke lider skader af de eventuelle vandaler på nettet
PS: Du kan sikkert læse mere om computerworlds onine / offline overvejelser i den trykte udgave, som altså først udkommer … om et par dage.
Pingback:Overskrifts underskrift » ComON sælger print-delen til ComputerWorld