Der popper mange Sociale Netværk-sites op for tiden i Danmark. En af dem er netværkssitet Bloomer som er startet af Paul O’Flaherty og Kasper Schademan.
Der er et væld af muligheder på Bloomer når man har oprettet en profil: blogging, billed- og video-deling, finde og forbinde med (online) venner, oprette og være del af online grupper, debatter, shoutbox, widgets osv osv. Det hele pakket ind i moderne Web 2.0 grafisk design, med RSS spredt ud over det hele med løs hånd.
Nu kunne man så forestille at de herrer har programmeret i lang tid for at stable Bloomer på benene, men de har været smarte og basere det på en standard Web 2.0 “Social Network” platform, Ning.
Ning er et Social Software service / platform, som har ændret sig en del siden begyndelsen. I starten var det vist meningen at man kunne oprette sine egne social netværk hos Ning, og trenden dengang var at man kunne domæne-navngive dem i bedste Web 2.0 stil a la del.icio.us som f.eks. run.ning.com, hvis man ville lave et netværk for løbe-entusiaster. Ning er bl.a. grundlagt af ingen ringere end Mr. Webbrowser himself, Marc Andreesen, som skabte den første udbredte browser Mosaic og siden Netscape.
Jeg forsøgte mig selv med en hurtig Ning ting, da Ungdomshus-balladen var på sit højeste i foråret. Det viste sig bl.a. hvor nemt det var at sammensætte med RSS feeds fra forskellige kilder, så man hurtigt kunne sammensætte billeder og tekst om et bestemt emne, her altså Ungdomshuset. Men det kræver jo en del mere af få et succesfuldt Socialt Netværk op og stå.
Det ser dog ud til at O’Flaherty og Schademan er godt på vej med Bloomer. De har fortalt mig, at de ikke har anvendt nogen form for reklamering for sitet endnu, men udelukkende anvendt word-of-mouth, og der er allerede flere hundrede brugere af sitet. Hermed er ordet givet videre: opret en profil og se om det er noget du kan bruge.
Jeg tror i øvrigt det er en tendes vi kommer til at se meget mere til efterhånden som Web 2.0 værktøjer bliver mere modne, og ikke kun består af adskilte komponenter og tjenester hist og her, men at der opstår tjenester og værktøjer hvor det er muligt hurtigt at samle og lave “mash ups” med RSS feeds, logins, Google Maps, billeder, videoer, wikis, social elementer etc.
Det skal da også lige nævnes, at Paul O’Flaherty ikke er ukendt i blogosfæren herhjemme, men er manden som fik “KRAK-sagen” til at eksplodere i begyndelsen af året. O’Flaherty var grafisk designer for den lille Kennel Kaarup som fik sagsanlæg på halsen fra KRAK. O’Flaherty bloggede om det, og fik det bl.a. på Digg, hvorefter sagen rullede sin gang i udlandet også ….
dalager
22. oktober 2007Jeg forsøgte mig med ning for et år eller to siden — det var en streetart mashup (streetmeat), som oschlag og jeg flikkede sammen. Men på det tidspunkt var det utroligt svært at customize og dokumentationen var mildest talt ret indforstået. Eller også er jeg bare lidt for dum til det jeg går og laver til dagligt.
Det ser ud til at det er blevet bedre. Og ikke mindst har deres performance fået et seriøst boost!
Pingback:Bloomer is… Blooming | O’Flaherty
Stefan
22. oktober 2007Ja, jeg synes også ideen med Ning lød spændende i begyndelsen, men at implementeringen ikke levede op til mulighederne i konceptet.
Det ser dog ud til at Ning er kommet nogle iterationer længere frem og er blevet mere modent. Måske Ning ligefrem bliver en “de facto” platform for sociale netværk, ligesom WordPress er blevet det for blogs.
Paul har også nogle praktisk erfaringer, bl.a. med danske oversættelser, fortæller han om i sit indlæg.