I dag faldt jeg tilfældigt over en ny feature på DR.dk jeg ikke havde set før – “Har du et tip til DR – send billeder, lyd eller video”:
Nu har Danmarks Radio altså også kastet sig over bruger-genereret indhold? Og spørger ligefrem læserne / brugerne om at indsende relevant indhold, hvilket kan ske i adskillige formatter : lyd, billede, tekst via SMS, webcam, upload, tekstinput etc.
Det hele virker helt nyt (med test-tekster osv.), så DR er nok lige ved at åbne op for de forskellige features – lad os se om der ikke kommer officielle udmeldelser fra DR snarest?
Det er åbenbart en del af et større program hos DR kaldet Betalab, hvor DR afprøver forskellige initiativer så som microformater, et “mit DR” forsøg på at personalisere sitet, og altså et “1212” område (om1212) område hvor DR eksperimenterer med input og inddragelse af brugerne via bruger-genereret indhold. Det hele er naturligvis i Beta, men ambitionerne er da til at få øje på:
Vi vil meget gerne gøre denne tjeneste til den bedste på nettet! Giv os din mening og hjælp os med at teste – så kan vi nå dette mål.
TV2 har jo også tidligere kastet sig over det bruger-genererede via sitet 1234 og nu er det så altså DRs tur.
Pingback:Betalab - a step on the right way — Vad NU!
Simon
27. marts 2008De forsøger da i hvert fald ikke at skjule, hvor de har fået inspiration fra til projektet 😛 1212, så kan de da vist ikke gøre det mere tydeligt…
Ernst Poulsen
28. marts 2008Inspirationen til kalde servicen “1212” kommer blot fra det simple faktum, at alle SMS’er til DR altid har skulle sendes til telefonnummeret 1212.
(læs mere)
Nu er det egentlig ikke noget specielt nyt, at DR tager mod brugerinput. Vi har i årevis forsynet relevante artikler med opfordringer til at kontakte DR. Vi har stribevis af radioprogrammer der konstant har folk igennem pr. telefon, sms eller mail. Tænk tilbage på programmer som Strax (fax), DR Åben – og frem til Spam, der alle har levet på brugerdialog. Vi har et debatsite, afstemninger, etc.
Måske er “1212”-brandingen bare endnu et lille skridt i retningen af at gøre brugerne bevidste om, at vi gerne hører fra dem.
Personligt synes jeg betalab-ideen er mere nyt for os, selv om vi faktisk åbnede for at folk kunne se med på den nye dr.dk-forside før den gik i luften. (Vi fik 200 kommentarer før vi åbnede rigtigt).
Ernst Poulsen
dr.dk Nyhedsredaktør
Pingback:microformats.dk » Yahoo kører videre ad microformats sporet med fuld fart
Søren H. M.
30. marts 2008Jeg synes det er rigtig godt at se at DR åbner op på forskellige måder. jeg er især begejstret for Betalab.
jeg studsede også over 1212-navnet. Selvom det er det nummer DR altid har bugt kan man nu ikke undgå at tænke på TV 2’s 1234-service, som jo også bare er opkaldt efter TV 2’s nummer.
Stefan Bøgh-Andersen
30. marts 2008@Ernst – ja, selvfølgelig har DR længe været meget åbne for input fra brugerne, f.eks. også ligefrem bruger-communities som SKUM. Jeg forstod bare opfordringen til at indsende et tip til DR (via forskellige medier) som om DR også er på vej i retning af et decideret bruger-drevet nyheds-område, f.eks a la TV2s “1234” – men det er måske slet ikke tanken?
@Søren: Jeg var godt klar over “varemærket” 1212 som efterhånden er ret kendt som SMS nummeret til DR til afstemninger etc, men jeg var faktisk ikke klar over 1234 var TV2s ditto. Jeg troede TV2 havde kaldt det sådant, fordi processen netop består af 4 trin: 1) find din nyhed 2) Tag et billede 3) Send det til os 4) Se det i Nyhederne.
Søren H. M.
30. marts 2008@Stefan, det er helt sikkert en kombination af de to. 1234 er i hvertfald TV 2’s nummer 🙂