I de seneste år har vi set en række danske sites med snit af både lokalt stof og socialt netværk. Særligt by-guides er der opstået mange af, bl.a. MitKbh, Københavns kommunes Kbh.dk, Mangospots sociale anmelderguides for Århus og Aalborg, TV2’s crowdsourchede 1234, byguide med fokus på børn som Børn i Byen osv.
Nu er Berlingske så også med på det hyperlokale brugergenererede indhold via DinBy, som går i luften 1. oktober. Ideen er bl.a. et virtuelt lokalt mødested med fokus på lokale foreninger, lokalt og bruger-tilpasset nyheder baseret på brugernes egne grupper og fra Berlingske Medier. Ideen er selvfølgelig også at Berlingske kan sælge lokale annoncer, som jo oftes kun er relevante for folk som bor i lokalområdet.
Det ser iøvrigt ud til at Berlingske har pønset på DinBy ideen længe, idet domænet DinBy ifølge DK-Hostmaster er registreret første gang i begyndelsen af 1999. Men det kan jo være at Berlingske har opkøbt domænet siden?
Overskrift.dk: DinBy.
Rasmus Luckow-Nielsen
22. september 2008Orv, det bliver jo interessant at følge med i.
Designet ser da friskt ud, selvom jeg synes at det virker langt mere portal agtigt end “social network”. Det favner i hvert fald meget bredt.
Søren Johannessen
22. september 2008ja det bliver spændende at teste og ikke mindst hvilke relanvante nyheder der så dukker op i ens nærområde.
Jeg synes ikke nogen steder, at de nævner noget med RSS – widgets man eksportere til andet domæne osv, hvis der ikke er noget er dette i DinBy så bliver det bare noget 1998 portal agtigt . Nå lad os se hvad de byder på den 1. oktober.
Thomas
22. september 2008Det lyder spændende, det bliver interessant om de kan få gang i det brugergenererede og om de kan få en forretning ud af det.
Lige et hurtigt spørgsmål: Hvor har du screenshots fra, jeg syntes ikke at kunne se det på deres egen omtale på business.
Stefan Bøgh-Andersen
23. september 2008@Thomas: jeg lavede en hurtig Google søgning og fandt at Randers Amtavis også havde skrevet om DinBy. Det var her jeg fandt screen-shoot’et.
Klik på billedet her på bloggen for at se artiklen hos Amtsavisen.
Thomas
25. september 20081999 – det er jo fra den sidste begejstringscyklus hvor mediegiganterne var fascinerede over “lokale byguider”. tilføj ordet social og vi er her igen. det går nok lige så dårligt som sidst.