Det kan jo næsten lyde som et ejendomsmægler-mantra, men på nettet er lokationsbestemmelse et killer-område.
I dag er der hele 3 lokationsnyheder jeg er faldet over:
Som mange andre nyhedssites herhjemme, er Business.dk også begyndt at inddrage Google Maps som illustration til artikler, hvilket jo egentlig er ret oplagt. Business.dk viser hvor de 50 rigeste danske familier bor, som altså illustreres via et Google Maps kort.
Sørme om der ikke er dukket endnu en byguide op for København: Unlike netværket som tidligere har åbnet byguides for Berlin, Barcelona og Wien, har nu altså også lanceret i København. Mon der er brug for endnu en bruger-genereret guide for byen? Unlike er til forskel for de andre (Kbh.dk. MitKbh, AOK, Kbh360, børn-i-byen, …) er Unlike på engelsk og derfor mere relevant for udlændige som hurtigt har brug for at vide hvad og hvor der er gang i den. Og så har Unlike et lækkert iPhone tilpasset site.
Det er jo meget godt at kunne finde interessante steder, men det vil være endnu bedre hvis stederne kan gøre opmærksom på sig selv. Det er jo allerede kommet til håndholdte enheder som mobiltelefoner og iPhones, hvor indbygget GPS gør at vi ved hvor vi selv er! I dag har Mozilla (organisationen bag Firefox browseren) så lanceret et plug-in til Firefox, kaldet Geode, som implementerer W3Cs nye geolokations specifikation. Det betyder at med browseren på en laptop (f.eks. når man er væk hjemmefra) kan man får specifikt information om steder og begivenheder i nærheden af sig. Det kræver at websites kn trække på brugerens lokation og at brugeren faktisk tillader websites at udnytte denne sted-bestemmelse.
Overskrift.dk: Google Maps, Unlike, Geode