Så må det vist være tid til at tage bestik af den danske blogosfære her ved udgangen af 2008 og foretage en slags state-of-the-nation på området.
Her på Overskrift.dk har vi fulgt og tracket blogs i snart 5 år – fra avantgardisterne over fokus på nye kommunikationsmuligheder til weblogs som mainstream og her til sidste at bloggen sågar er ved at blive erklæret død!
I 2008 har antallet af danske blogs fulgt udviklingen for de seneste par år , med ca. 1000 nye weblogs registreret pr. uge. Siden sommeren 2008 har kurvet dog taget et lille knæk så der for tiden nu nærmere er ca. 800 nye weblogs:
I 2008 er antallet af danske blogs ifølge Overskrift.dk altså gået fra ca 90.000 til nu ca. 130.000.
Som altid skal man dog lige tage tallene med et gran salt, idet en stor del af bloggene ikke er aktive mere. Mange begynder at blogge på en af de mange gratis online blogplatforme, enten hos de danske medier som f.eks. UrbanBlog, TV2 Blog, Avisen.dk, 24 eller på udenlandske som Googles meget populære Blogger tjeneste eller den hostede løsning WordPress.com. Men mange falder også fra igen efter kortere eller længere tid. Jeg vil mene at nok kun ca. halvdelen er aktive, hvor der faktisk er skrevet indlæg indenfor de seneste 3 måneder.
Dorte Tofts blog og Stein Bagger sagen
Nu er det jo ikke kun kvantiteten af blogs der tæller. I år er blogs også endelig blevet så’n rigtig mainstream og blevet en del af hverdagssproget, ikke mindst takket været journalist og blogger Dorte Toft, som via hendes blog Bizzen over længere tid havde stillet sig undrerende overfor den tilsyneladende succes for IT Factory og Stein Bagger. Hvor ingen andre journalister gik i dybden med “succesen”, fik Dorte Toft via sin blog en dialog igang med andre som også undrede sig , og ligefrem kunne bidrage med oplysninger i sagen.
Bølgerne gik højt, ikke mindst forud for selve nedsmeltning, hvor både Stein Bagger og hans tilknyttede kommunikations-ekspert Erik Ove efter interview med Dorte Toft og ComputerWorld gik til angreb i kommentarerne på hendes blog. Særligt Erik Oves kommentar fra 6. nov er herlig her i bagklogskabens klarsyn:
Dorte Toft [har] demonstreret, at hun er så forudindtaget, at hun ikke er modtagelig for fakta.
Hele sagen har i den grad også fået medierne i selvsving over brugen af blogs. Ja, nogle mener ligefrem det er skadeligt for demokratiet at man kan skrive anonyme kommentarer på blogs! Jeg mener dog modsat at muligheden for dialog – også på nettet – er force for demokratiet, uanset formen. At nogle så skjuler sig bag anonymitet bliver jo bare uinteressant i længden.
Et par erhversredaktører følte åbenbart deres fag kommet for nært (måske også med de pressede offline medier i mente), at de ligefrem måtte mane til blog-ro! Heldigvis for dialog-mediet blogs, er det mulighed for at kommentere på indlægget, hvilket Dorte Toft igen gjorde på glimrende vis.
Mikroblogging
Blogging har vel egentlig eksisteret siden web’ets begyndelse i midten af 1990’erne, men begyndte først rigtigt omkring 2001 da brugervenlige værktøjer opstod, skræddersyet til blogging, særligt Blogger.com (udviklet af Pyra Labs, senere opkøbt af Google). Selvom der kommer nye blogs til hele tiden, virker det også som om opdateringsfrekvensen er gået lidt ned – særligt for dem der har blogget længe.
Det er nu ikke fordi de er holdt op med at ytre sig og deltage i dialogen på nettet – festen er bare også gået andre steder hen, hovedsageligt til mikroblogging. Den store tjeneste indenfor mikroblogging er pt. Twitter, hvor man kan skrive meget korte “blog”-indlæg af højest 140 tegn, svarende lidt til begrænsningerne der er ved SMS beskeder. Det er altså mere oplagt til små korte kommentarer, observationer, meddelelser til omverdenen om hvor man er og hvad man foretager sig. Ja, faktisk lidt a la statuslinien i Facebook, som jo også anvendes til at fortælle om hvad man foretager sig.
På Twitter er det f.eks. også muligt at “følge” andre twitter-brugere samt mulighed for at kommentere og gå i dialog. På Kommunikationsforum har Martin S. Christensen skrevet en god intro-artikel omkring mikroblogging, hvis du vil vide mere.
Som et eksempel på udviklingen af netkommunikation herhjemme, var det første sted Morten Lund ytrede sig, da det stod klart at økonomien i Nyhedsavisen ikke holdt, naturligivs på Twitter med den efterhånden kendte
Fuck – I had to stop my paper – I hate Hate HATE to loose
Først et par uger efter kom så hans eget blogindlæg og reflektering over situationen og lukning af avisen.
Det illustrerer meget godt, synes jeg, forskellen på medietyperne: hvor Twitter er godt til de umiddelbare hurtige bemærkninger, er blogging mere til det lidt længere – og måske – eftertænksomme.
På Overskrift.dk er vi i de seneste måneder også begyndt at følge danske twittere – se http://overskrift.dk/twitter – ikke så meget nyhedsrelevansen, som man jo sikkert få bedre vi sin egen Twitterkonto og de folk man følger der, men snarerefor at give endnu bedre værdi ved at søge i danske indhold via Overskrift.dk.
Er blogging så død? Næppe!
Med mikrobloggens introduktion og ikke mindst Facebooks himmelstorm i danmark (estimering af antallet af danskere på Facebook svingere pt. mellem 1 million og 1,7 million) er spørgsmålet: er blogging så død?
Wired satte bølgen igang med artiklen Twitter, Flickr, Facebook makes blogs look so 2004, fulgt op af Nicolas Carr med Who killed the blogosphere?.
Herhjemme fulgt op og svaret på af bl.a. Berlingske Nyhedsmagasin, Mads Kristensen (Vadnu) og Helle Kruuse Nissen (eJour) og Martin S. Christensens mikroblogging artikel. Svaret er vel ret entydigt at bloggen ikke er død, men at det snarere er en naturlig udvikling for online kommunikation, hvor blogs “bliver blot suppleret af de nye medier, mens blog modnes og bliver mainstream”.
Tidligere blog-statistik
Tidligere statistik fra Overskrift.dk om status for den danske blogosfære:
Brian Bentzen
30. december 2008Bloggen er selvfølgelig ikke død. Den er kun ved at finde sin plads i mediebilledet.
Som alle andre nye medier finder bloggen også sin niche. Det er ganske normalt. Det samme sker med Twitter, når bølgen engang lægger sig.
Det kuriøse er, at dagbladene også bliver erklæret for døde, mens faktum er, at de i øjeblikket går fra altdominerende medier til – ja nichemedier:-)
Pingback:Twitter i Danmark | Overskrifts underskrift
Claus
13. marts 2009Et gammelt indlæg, men… det er lidt ærgeligt at man ikke kan se væksten minus de døde blogs. At der hele tiden kommer flere feeds er jo en naturlov (med mindre I trunkerer samlingen?)
Pingback:WatchingBlog.com - Corporate Blog » Blogarkiv » Nye muligheder for søgning i sociale medier.
Pingback:Den danske blogosfære ved udgangen af årtiet | Overskrifts underskrift
Pingback:Twitter statistik for Danmark | Overskrifts underskrift