På Overskrift.dk har vi tradition for at gøre status over de danske online sociale medier som bl.a. blogs, Twitter og andre typer, her ved årets udgang. Således også for 2011. I første omgang for Twitter.
Ved sidste status ved årsskiftet 2010/2011 havde vi registreret ca. 28.000 danske Twitter-profiler. Antallet er nu oppe i ca. 55.000, hvilket altså er en stigning på ca. 100% på et enkelt år!
Faltisk ligner tallene fra udgangen af 2010 og ved årets udgang 2011 hinanden:
ultimo 2010 | ultimo 2011 | |
---|---|---|
Har angivet en URL – til deres egen hjemmeside, blog, virksomhed eller lign. | 57% | 25% |
Har angivet en beskrivelse (description) | 35% | 36% |
Har angivet en stedangivelse (location) | 57% | 54% |
Har oploadet profilbillede | 75% | 72% |
Har foretaget mindst ét tweet | 76% | 69% |
Har mindst én follower | 86% | 80% |
Følger mindst én anden (friends) | 90% | 88% |
Mere end 1000 updates | 5% | 5% |
Står for halvdelen af alle tweets | 1,5% | 1,2% |
Som det også har været påpeget ved de tidligere status, er aktiviteten meget skævt fordelt på Twitter. F.eks. er det de 625 mest aktive (svarende til ca. 1,2%) der står for halvdelen af alle tweets i den danske twittersfære. Blandt disse meget aktive twittere findes dog også nyhedsorganisationer som Børsen, EPN, JP.dk, DR Update, Berlingske etc. som alle auto-twitter deres strøm af nyheder. Samtidigt er der mange som ikke rigtigt er kommet igang, således har mere end 50% endnu kun skrevet 10 tweets eller færre.
Ligesom sidst er der også stor forskel i relationerne mellem de danske twittere ift. antal followers og antal friends. Danmarks absolut mest fulgte (followers) er Caroline Wozniacki med ca. 1/4 million(!) followers –hvilket er en stor fremgang på over 300% (fra ca. 80.000) på bare ét enkelt år. Danmarks næstmest fulgte twitter er Anders Fogh Rasmussen, som med “kun” 86.000 followers allerede er langt fra Caroline Wozniacki.
På Overskrift.dk kan man se de mest fulgte danske twittere:
Man kan også se en oversigt over de mest twittende danskere. Endelig kan se man også se de populæreste danske twitter baseret på Klout “indflydelses”-tjenesten – du kan også slå din egen Klout score op – som beskrevet i et tidligere blogindlæg om “måling af indflydelse i de sociale medier“.
De danske twittere genererer således en lang række tweets, ca. 22.000 tweets om dagen, langt over 1/2 million tweets om måneden:
Graf: antal Twitter-indlæg (y-akse) over de seneste 35 dage (x-akse)
Tidligere statistik fra Overskrift.dk om status for den danske blogosfære:
Joakim Ditlev
21. december 2011Wauw! Endelig ser Twitter ud til at rykke lidt i DK. About god damn time! 🙂
Har du nogen bud på enkelte begivenheder, der har boostet antal nye profiler? Tour de France eller Folketingsvalget for eksempel?
Stefan Bøgh-Andersen
21. december 2011Ja, jeg vil tro det netop er de store begivenheder der gør folk opmærksomme på at Twitter eksisterer og hvad man kan bruge det til.
Faktisk tror jeg at Twitter-tilgangen for en stor del trækkes at TV og kendisser! F.eks. er der en lang række danske stand-up komikere, sportsfolk, politikere i top-listen over antal folllowers, så der er mange “almindelige” mennesker som synes det er interessant at følge og kunne kommunikere direkte med “kendisser”.
Joakim Ditlev
22. december 2011Tak for svaret Stefan. Jeg deler din idé om hvad der trækker “almindelige” brugere med ind i Twitter-universet.
Du kan ikke aflæse noget på graferne? Er der spikes på antal nye danske brugere midt i juli, hvor Twitter blev brugt ret intensivt i Tour de France dækningen? Det meste af feltet er på Twitter så tænker at det må have trukket masserne med.
Torben Andersen
17. januar 2012Et andet godt bud er nok også, at den markante vækst i smartphones har været en medvirkende faktor. Twitter er noget sjovere i realtid 🙂
Pingback:[infographic] Twitter statistik for Danske brugere
Pingback:TC's Etc. » Kære, Twitterati – du bruger twitter forkert
Pingback:Twitter: 140 tegn - små udbrud af ubetydelig information - Kontexten | Kontexten
Pingback:Hvad talte vi om på Twitter i 2012 | Overskrifts underskrift
Pingback:Tal på anvendelse af sociale medier i Danmark | Overskrifts underskrift
Pingback:Twitter på børsen – danske brugere fordobles hvert år | Overskrift.dk