En stigende trend på sociale medier er at kommentere på live begivenheder – så som TV udsendelser. Man kan altså sidde hjemme i sin egen stue med tændt TV og følge samt selv kommentere på en udsendelsen via sin laptop, mobil, iPad eller anden gadget.
Helt tydeligt bliver det når TV programmer som X Factor løber over skærmen. Det så man allerede ved sidste års X Factor udsendelser hvor anvendelsen af Twitter hashtaget #xfactordk peakede hver fredag under udsendelserne, en trend som blev stærkere og stærkere for hver fredag:
Antal indlæg med #xfactordk tag i januar-februar 2011
Nu har X Factor fået konkurrence fra et tilsvarende musik TV-program på TV2, Voice – Danmarks største stemme. Også her kommenteres programmet live via Twitter, vha tagget #vtv2dk. På KForum har Jon Lund lavet en analyse af hvad vi i Danmark snakkede om på Twitter i løbet af 2011, 1001 digitale debatter, også baseret på sociale medie data fra Overskrift.dk, bl.a. om Voice på TV2. I modsætning til X Factor dialogen på Twitter, går tendensen dog mod mindre og mindre Twitter dialog for hver ny TV2 Voice udsendelse:
Antal indlæg med #vtv2dk tag i november 2011 – primo januar 2012
Forholdet mellem interessen i de sociale medier for de 2 musikprogrammer blev da også helt tydelig forleden, d. 1. januar 2012, da DR blændede op for det første X Factor program i den nye sæson – på samme sendetidspunkt som TV2 viste Voice. Mens der kun var ca. 70 indlæg med #vtv2dk tag, blev #xfactordk tag’et anvendt små 900 gange!
Ifølge DR selv, vandt X Factor da også første runde af selve TV-krigen med ca. 50% flere seere end Voice, men på Twitter blev “krigen” altså vundet med over 1000 %.
Hvorfor mon der er så stor forskel i deltagelsen via de sociale medier for de to programmer? Og mon vi ser den tilsvarende tendens i aften og de kommende fredage?
Man kan følge anvendelse af de to tags på Twitter.com: #xfactordk og #vtv2dk.
Pingback:Jon Lund » Blog Archive » Ugens link: Gratis forbudt, handske taler