Det gik da helt amok med Instagram billeder fra årets Roskilde Festival, hvor der søndag aften efter den afsluttende Kraftwerk koncert var lagt over 40.000 billeder op markeret med hashtag’et #rf13.
Et meget lille udsnit af #rf13 Instagram billeder
En rimelige voldsom stigning fra sidste års brug, hvor der var lagt ca. 4.000 Instagram op med tag #rf12.
Der har længe eksisteret billeddelings-tjenester, så som dansk 23 og amerikanske Flickr, som siden er blevet opkøbt af Yahoo! og for nyligt re-lanceret, men det ser ud til at Instagram har fået hul på den sociale anvendelse af billed-deling. Bl.a. fordi der anvendes hashtags, så det er nemt at finde billeder om et emne eller begivenhed på tværs af Instagram brugerne, uden i forvejen at skulle følge brugerne eller være “venner” på Instagram.
Jeg udtalte mig til TV2 nyheder, Roskilde Festival overrasket over vild rekord, om at det også er smart af Instagram netop at have indført at man kan lave små video-optagelser på 15 sekunder. Lige lange nok til at man kan få et indtryk og ikke for lange til, at man ikke gider se det helt igennem.
I Overskrift.dk har vi fulgt udviklingen af #rf13 billeder under festivallen, og som man kan se. var der over 5.000 billeder allerede inden camping-området blev åbnet om lørdagen:
Antal Instagram billeder med #rf13 tag under Roskilde Festival 2013
Og siden accellererede antallet af billeder for hver dag.
Også på (den danske del af) Twitter var der stor Roskilde aktivitet, som man kan se på hashtag siden http://overskrift.dk/hashtag/rf13 med mest aktivitet om fredagen:
Antal danske tweets med #rf13 tag, før og under Roskilde Festival 2013
Overskrift.dk leverer Danmarks bedste sociale medie monitorerings tjeneste, Overblik. Kontakt os hvis du vil vide mere om hvorledes du kan lytte til samtalerne på de sociale medier i Danmark og hvad du som organisation eller virksomhed kan anvende det til. Kontakt Stefan Bøgh-Andersen på info @ overskrift.dk
Pingback:Instagram in the Danish market | Millward Brown Denmark
Pingback:Medina runder 100.000 Twitter-fans | Overskrifts underskrift