I lørdags var der som bekendt Dansk Melodi Grand Prix hvor DR selv promoverede begivenheden på sociale medier, ved at opfordre til at anvende hashtagget #DRGrandPrix på Twitter, Instagram osv. DR samlede så bl.a. tweets og billeder i et digitalt green room, så man løbende kunne følge med.
På Twitter gik det da også vildt for sig, med 12.500 tweets på de ca. 2 1/2 time showet forløb:
Det svarer til 5.000 TPH (Tweets pr. hour) i gennemsnit, eller en fordobling fra sidste års internationale MGP, hvor der i snit blev sendt 2.300 TPH.
Typisk er det jo også en meget skæv fordeling for de deltagende twitterbrugere: ca. 2.600 forskellige tweeps deltog med #DRGrandPrix i timerne, men nogle var mere aktive end andre. Enkelte bidrog med over 100 tweets:
Faktisk stod de 125 mest aktive tweeps for halvdelen af alle #DRGrandPrix-tweets.
Fredag kunne man læse en artikel i Berlingske, “Vi ser da TV på Twitter” som netop undersøger fænomenet med at deltage på sociale medier, samtidigt med at se begivenheder på TV – det såkaldte “Second Screen” fænomen. I samme artikel udtaler jeg mig om Twitter brug og TV i Danmark, side om side med Morten Saxnæs og Christiane Vejlø.
Screendump fra DRs digitale Green Room:
Der var også andre hashtags i spil lørdag aften, men brugen af disse var ret begrænset i forhold til aftenens vinder-hashtag #drgrandprix. Fx. #mgpdk, der blev benyttet godt 1.000 gange i lørdags og #escdk med godt 1.200 tweets.
Ifølge DR Presse (twitter) var der ca. 1.8 millioner seere til showet i lørdags, så med ca 2.600 tweeps som deltagere på 2nd Screen er jo ikke så meget, kan man argumentere – eller hvad?
—
Stefan Bøgh-Andersen er partner i Overskrift.dk, Danmarks bedste online og social medie monitorerings-tjeneste. Overskrift.dk har siden 2006 tilbudt dansk monitorering, Overblik, i bl.a. nyhedssites, blogs, twitter, facebook, youtube, organisations- og virksomhedssites etc.