Interview: TV 2 Optour – den skæve vinkel på et bjergfyldt Tour de France

Med næsten 15.000 danske tweets og Instagram-billeder er årets Tour de France allerede en kæmpe begivenhed på sociale medier – og de sidste champagnepropper er ikke engang poppet i Paris endnu. Vi fangede teamet bag TV 2s sjove satsning til en snak om hashtags, sofasamtaler og hvad pointen egentlig er med at have  flere Twitter-konti.

Pointen med TV 2 Optour er, at der skal være et alternativ til den redaktionelle dækning. Den måde man traditionelt set kommenterer sport på er ved at lave interviews og skrive artikler. Det er der ikke noget galt med, men vi ønsker os bare at lave noget, der minder meget mere om den måde du ville snakke med dine venner om sport, hvis du sad sammen med dem – en slags fiktiv sofa,” siger Johan Wang, social media strategist hos TV 2 .

Louse Dohn, community manager hos TV 2 siger: ”Det er oplagt at lave noget i forbindelse med Tour de France, som er nærmest er designet til second screen. Alle sidder alligevel med telefonen i hånden mens de ser Tour’en på tv, og der sker som regel ikke så meget i starten af etapen, så der har de masser af tid til at kommentere på, hvad de synes om dagens løb, lave konkurrencer og stille spørgsmål. På den måde er det nemt at få gang i en samtale med fansene”.

Det er blandt andet grafikker som denne, som holdet bag TV 2 Optour poster på Facebook og Twitter.
Det er blandt andet grafikker som denne, som holdet bag TV 2 Optour poster på Facebook og Twitter.

TV 2 Optour sidder klar ved tasterne på alle løbsdage på Facebook og Twitter. De laver indhold, som sætter gang i snakken og spiller på de samtaler, som cykelfans allerede har på de sociale medier. De indrømmer dog, at teamet kører i et lidt højere gear på Twitter end på Facebook, da både samtalen og publikummet her er noget andet.

Dem vi rammer på Facebook er et lidt anderledes publikum end på Twitter,” siger Johan Wang,”og de er ikke helt så frie på tasterne. På Twitter deler folk fx spontant hvad de mener om en bestemt etape, men på Facebook skal vi stille et spørgsmål for, at folk byder ind med deres egne holdninger.

#tourtv2

TV 2 har valgt at samle alle deres samtaler på sociale medier på hashtagget #tourtv2, som er blevet brugt næsten 6000 gange siden løbets start. Det betyder at både individuelle journalister og de forskellige programmer alle bidrager til den samme samtale.

Vi var fra starten helt enige om, at vi ikke skulle have vores eget hashtag som f.eks. #tv2optour, men i stedet skulle lægge os på det, der er fælles for hele TV 2”, siger Louise Dohn. ”Det betyder at der er mange snakke i gang på samme tid, men til gengæld sker der så hele tiden noget og da vores kampagne er et ”add on” til Sportens eksisterende, gav det god mening for os at samle samtalen.”

Johan Wang fortsætter: ”Det betyder også noget for hvor meget vi kan tillade os at bruge fansenes egne tweets, at de skriver på et hashtag som er TV 2s, selvom vi jo ikke ejer det. På en måde giver de os lidt mere lov til at kommentatorerne og andre kan bruge dem i dækningen, end hvis de kun brugte de fælles hashtags #tdf14 eller #tdfdk.

Graf over antal danske #tourtv2 tweets indtil videre i løbet Tour de France.
Graf over antal dasnke #tourtv2 tweets indtil videre i løbet Tour de France.

Overvågning

Det er selvsagt en stor opgave at holde øje med alt hvad der rører sig på sociale medier, og teamet bruger en cocktail af overvågningsværktøjer til både realtid og statistik. Det kan dog godt betale sig at holde et vågent øje.

Vi fik øje på et tweet fra nogle unge fyre på, som følger Touren rundt i Frankrig. Vi bad dem om at lave et skilt af en art, hvor der skulle stå: ”Jørgen Leth – vi elsker dig”. De laver så et noget alternativt skilt, hvor de skriver på en kuffert, men tweeter billedet og ’tagger’ @TV2Optour så vi ser det. Han havde heldigvis slået ’location’ til, så vi vidste nogenlunde hvor på etapen de stod. Vi fik så fat i redaktionen og da de arbejder fantastisk hurtigt, sørgede de for, at netop hans tweet kom på skærmen da cykelrytterne (og kameraerne) nåede til stedet, hvor drengene stod. Det havde alle involverede det ret sjovt med,” siger Louise Dohn.

Hun fortsætter: ”De drenge havde vi aldrig fået fat i, hvis ikke de havde postet deres billede og historie på sociale medier, og det er netop derfor at især Twitter er så fantastisk til at dække live-events. Vi kan også tydeligt se at når der sker noget vildt og overraskende, så stiger aktiviteten med det samme på hashtagget. Dem der ser det, har brug for at dele deres umiddelbare begejstring eller frustration –  og det er her, at vi kan noget andet med de sociale medier end man kan på et website. Redaktionen på tv2.dk kan formidle nyheder mindst lige så hurtigt, gå noget mere i dybden med historier end vi kan og de er meget dygtigere til den redaktionelle del end vi er, men vi tager dialogen med brugerne i sekundet tingene sker på sociale medier og dermed være med til at skabe nogle flere,  anderledes og lidt mere skæve historier.

Hvis du vil følge med i hvad andre siger om Tour de France, så følg med på Overskrift.dks live tracker.

Om TV 2 Optour:
Teamet består af Louise Dohn, community manager, Johan Wang, social media strategist, Thomas Høffner, projektleder og Lars Aaes, social media assistant.
Du kan følge med i løjerne hos TV 2 Optour her indtil (søndag 27. juli – efter sidste etape):
https://www.facebook.com/tv2optour
https://twitter.com/TV2Optour
Og sub-profilen: https://twitter.com/MaderogLeth


One Comments

Comments are closed.