Twitter hjælper ikke retsforbeholds-tvivlerne

Både ja- og nej-sigerne argumenterer for deres standpunkter online, men valget afgøres ikke ved at tælle #stemja og #stemnej forekomster på Twitter – slet ikke. Data peger på at Twitter for tiden mere anvendes som megafon for kampagnebudskaber end som en dialog-mulighed.

Overskrift har uddraget brugen af #stemja og #stemnej og analyseret afsenderne og modtagerne. Alle danske tweets siden midnat den 19. november deles op i 2 grupper: Rene #stemja tweets og rene #stemnej tweets, og afsenderne blev uddraget – altså dem der alene har brugt det ene hashtag, og dem der alene har brugt det andet hashtag. Ja-gruppen tæller 245 konti mens nej-gruppen består af 189 konti. For at skille tweets i dialog og rene uimodsagte kampagnebudskaber, identificeredes tweets afsendt fra den ene grupper, som omtaler brugere i den anden gruppe – f.eks. når Kristian Jensen skriver #stemja og omtaler Pernille Skipper i samme tweet.

#stemja vs #stemnej
#stemja siden har flere aktive partisoldater, men dialogen til den anden side starter sker oftest fra #stemnej-siden

17 tweets fra brugere på ja-siden omtaler/taler til brugere på nej-siden (fordelt på 11 originaltweets og 6 retweets) – her f.eks. Kristian Jensen til bl.a. Pernille Skipper:

Nej-siden omtaler/taler til ja-siden 70 gange (37 reweets, 33 original tweets). En af de meget delte dialoger omfatter blandt andet et svar fra den fiktive Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm fra Radio 24/7 til @sfpolitik.

 

Renset for retweets

Små 20% af brugerne fra #stemnej-siden har altså været henvendt til ja-siden på en eller anden måde, mens kun godt 4% af #stemja-sidens original-tweetere har talt til eller henvendt sig til nej-siden siden den 19. november.
Af gode grunde, har vi ikke tal for hvor mange af den ene sides tweets der læses, og af hvem. Det er dog bemærkelsesværdigt at der er tale om adskilte fraktioner eller bobler af twitter-konti, der ikke henvender sig direkte til “den anden side”, men som taler uimodsagt ud fra eget standpunkt.
Data er udtrukket fra Overskrift.dk, som det er muligt at afprøve gratis her.