Her var Overskrift i 2015

Året 2015 lakker mod enden og hos Overskrift har vi derfor forsøgt at udvælge nogle af de begivenheder, hvor vi enten selv deltog aktivt, såsom Social Media Week og Dansk Kommunikationsforening topmøde indenfor politisk kommunikation, begivenheder hvor vi stod med på sidelinjen og kunne levere relevante dataudtræk b.la. til Folkemødet på Bornholm,  og afstemningen om retsforbeholdet. Sidst men ikke mindst bød året på udvikling af to nye features til vores kunder og samarbejdspartnere i form af Live Wall og Instagram-listen. 

Social Media Week

I slut februar deltog Overskrift i den årlige Social Media Week i København. Her arbejder tusindvis af frivillige og organisationer sammen om at afholde paneldebatter, workshops, foredrag og skaber endvidere rum for networking på tværs af industrier. Social Media Week søger at udforske hvordan sociale, kulturelle og økonomiske faktorer påvirker sociale medier. Tanken med konferencen er at hjælpe personer og organisationer til at skabe kontakter gennem samarbejde og hertil vidensdelings af ideer og information.

Hos Overskrift var vi i år førsteganssponsor og medvirkede i 3 indlæg, hvor vi b.la. spillede en væsentlig rolle i forhold til at vise nye vinkler og kaste nyt lys over hvordan vi danskere bruger Instagram på #SMWInstagram (også omdrejningspunktet for denne Storify fra Mads Keilberg Johansen) og hvordan vi i år viste solidaritet med sager ved at skrive #jesuis foran vores navn på vores sag. Det var hægtet op på #SMWJeSuis-tagget.


Herudover deltog vi, med håndtag i #SMWStatistik, hos Danmarks Statistik og fortalte yderligere om hvordan Twitter anvendes af danskerne. Efter Social Media Week samlede Overskrift op på brugen af relaterede hashtags henover ugen:

Top Twitter tags for hele ugen

smwweektags

 Folkemødet på Bornholm 

I juni blev årets folkemøde traditionen tro afholdt på solskinsøen Bornholm. Ligesom der i de forgangne år har der været problemer med at blive enige om ét bestemt hashtag, var dette år heller ingen undtagelse og derfor var #fmdk, #fm15, #fmdk15 osv. nogle af de hyppigst brugte, dog med #fmdk som det mest anvendte. I alt 22.000 tweets (inkl. re-tweets) blev det til fra ca. 3.200 forskellige profiler. En god stigning i forhold til sidste år med 16.000 tweets med #fmdk tag’et.

Twitter brug på Folkemødet 2015

Også Instagram blev i år hyppigt benyttet med hashtag #fmdk. Således blev der lagt mere end 1.400 billeder med #fmdk tag’et:

dag-2-ig-billeder

Som de tidligere år, kunne man også følge online samtalerne hjemmefra, f.eks. via online kortet, som vi sætter live igen i 2016.

kort-dag-1-med-ig

Topmøde indenfor politisk kommunikation

Dansk Kommunikationsforening afholdte den 30. september topmøde indenfor politisk kommunikation med fokus på folketingsvalget 2015. Her havde vi i samarbejde med PrimeTime Kommunikation udarbejdet en analyse for #dkpol for et helt år. Udover dette var fokus vendt mod hvilke tags der oftest blev brugt i sammenhæng med #dkpol, samt hvilke profiler der anvendte #dkpol mest og sidste men ikke mindst, hvilke #dkpol tweets, der opnåede flest re-tweets.

Det var en yderst spændende dag med et varieret og ikke mindst velforberedt program, der indeholdt oplæg og debatter med forskellige kommunikatører, journalister, ledere og beslutningstagere, der i det daglige arbejder med interessevaretagelse.

Et af overraskelsesmomenterne lå i antal #dkpol tweets og hvem der var mest aktive i den givne periode. Her var der nemlig ingen politikere repræsenteret på top-10 listen.

dkpol-top-10-brugere

Journalist, Rasmus Elmelund, opnåede at blive re-twettet flest gange med 222, med sit tweet om videnskabsministeren. Anne Sophia Hermansen fulgte lige efter med 216 re-tweets og en kommentar til Lars Løkke.

Afstemningen om retsforbeholdet 

Afstemningen om retsforbeholdet er netop overstået. Forude ligger nu mange timers forhandlinger mellem de to sider og partierne imellem. I ugerne op til valget var det muligt at følge med i hvordan den største aktivitet forekom på  Twitter ved brugen af hashtagget #stemja og #stemnej. Instagram forsøgte at halte efter med Facebook lige i hælene. Instagram blev hyppigt anvendt af Eurobevægelsen til at markedsføre deres ja-stemme og på nej-siden havde Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt og Enhedslistens Pernille Skipper opnået en omtale gennem brug af Instagram.

 

Valgkampen blev dog afbrudt undervejs med terrorangrebene i Paris den 13. november. Begivenhederne tvang med god grund partierne på Christiansborg til at stoppe op og vende blikket mod Frankrig og de efterfølgende døgns intense menneskejagt. Diskussionen om et ja eller nej til retsforbeholdet blev lagt på hylden hylden for en kort stund.

Det var dog tydeligt at til trods for en intensiv mediedækning de sidste dage op til valget, var danskerne stadig meget i tvivl. I målet om at indfange vælgere, så vi hvordan både ja- og nej-sigerne argumenterede for deres standpunkter online. Data fra Twitter indikerede nemlig at netop dette medie under valgkampen blev anvendt som megafon for kampagnebudskaber, snarere end som et vindue for at skabe dialog. Her zoomede vi blandt andet ind på 17 tweets fra brugere på ja-siden omtaler/taler til brugere på nej-siden (fordelt på 11 originaltweets og 6 retweets) – her f.eks. Kristian Jensen til bl.a. Pernille Skipper:

Nej-siden omtaler/taler til ja-siden 70 gange (37 reweets, 33 original tweets). En af de meget delte dialoger omfattede blandt andet et svar fra den fiktive Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm fra Radio 24/7 til @sfpolitik.

Instagram-listen  

En af årets største succeser var uden tvivl vores lancering af Instagram-listen, der består af mere end 200.000 danske profiler. Lanceringen af den nye feature generede stor opmærksomhed bl.a. med en forside på Metroxpress, se den her. Via listen er det muligt at slå sit eget Instagram-navn op, for herved at se hvordan man rangerer på listen.

2015-10-22 09.00.01 HDR

Som mange nok opdagede, er det ikke sådan lige så enkelt at blive nr. 1 på listen, for her kuraterer den 22-årige Alexander fra @dailywatch med omkring 1,7 mio. følgere. Den enorme følgerskare blev opnået ved nærmest udelukkende at vise og dele billeder af luksusure. Hertil bragte Jyllands Posten i samme måned en artikel der netop belyste, hvordan Alexander fik Danmarks mest fulgte Instagram-profil.

Instagramliste

Sammen med @josephinskriver og @fashionary, udgør de en top-3 lige foran Benjamin Lasnier, der er netop har ramt 1 million følgere. Fælles for dem er en målrettet indsats med at opdyrke en dedikeret følger-skare ved at holde aktiviteten og kvaliteten oppe. Skulle du have lyst til at finde dig selv Instragram-listen kan du gøre det her

Live Wall 

I midten at november måned kunne vi hos Overskrift løfte sløret for endnu et lytteværktøj i form af Live Wall. Lanceringen af denne service skete i bestræbelserne på at skabe et endnu bedre produkt for vores kunder og samarbejdspartnere, med mulighed for at lytte med i alle døgnets 24 timer. Tjenesten åbner op for muligheden for at følge med i flere søgetermer på én og samme tid, sat op ved siden af hinanden. Live Wall begrænser sig ikke til ét medie, men rækker ud på tværs af dansk indhold på online kilder så nyhedssites, det offentlige, virksomheder, debatfora og sociale medier som Facebook, Twitter, Instagram, blogs etc.

livewall2

Eksempel på Live Wall med seneste omtaler fra overvågninger.

En af forcerne ved Live Wall, at virksomhederne via en eller flere skærme i redaktionslokalet eller på kontorerne, non-stop får adgang til et konstant informationsflow bygget omkring live-opdateringer med udgangspunkt i de udvalgte nøgleord. Tilgængelighed er nøgleordet i den nye tjeneste og vi vil hos Overskrift bestræbe os på, at vi i det kommende år fortsat kan være innovative og udvikle nye værktøjer i forsøget på at skabe de bedst mulige løsninger sammen med vores kunder og samarbejdspartnere.

Skulle du være interesseret i at prøve Overskrift og se hvad vores lyttetjeneste kan tilføje af værdi for din virksomhed, kan du besøge overskrift.dk og få en gratis prøveperiode. Vi glæder os til at hjælpe dig i gang.