Om en lille uge går det løs på Bornholm, når der igen i år er Folkemøde. Sidste år var aktiviteten i top. Ikke kun på Twitter, men fordelt på hele social medie-paletten, og der var især nogle organisationer og partier, der var meget aktive. Vi giver dig her et overblik over, hvordan de sociale medier så ud sidste år.
Den 7. juni afholdt Overskrift morgenmøde, der handlede om, hvordan man får mest værdi ud af sin indsats på Folkemødet. Følg med her, hvor du de næste par dage, kan følge de vigtigste pointer fra oplæggene. Dagen startede med oplæg fra direktør i Overskrift, Stefan Bøgh-Andersen, der tog os tilbage til Folkemødet 2016 og løftede sløret for, hvad du kan lære af sidste års indsatser.
Twitter var klart den foretrukne kanal på Folkemødet 2016
Sidste år var det klart på Twitter, at der var mest aktivitet. 42.671 omtaler blev det til på kanalen, fordelt på de fire dage. Derudover var det mest anvendte hashtag #fmdk, men der var også enkelte, der brugte hashtags som #fm16 og #folkemødet. Vi er dog nede i marginalerne ved de sidste to.
Flere tweets år for år
De seneste par år er Twitter-aktiviteten steget markant og i 2016 blev der tweetet og retweetet ikke mindre end 35.111 gange under #fmdk-hashtagget. Fortsætter udviklingen fra sidste par år, kan vi godt forvente, at der bliver postet endnu mere under Folkemødet i år.
Solskinsbilleder og branding på Instagram
Selvom Twitter klart var den foretrukne kanal, blev der alligevel også postet på andre kanaler. Der blev for eksempel delt over 3.000 billeder på Instagram. Kanalen boomede af solskinsbilleder, men der var også en del, hvor fokus var på branding. To eksempler, som Stefan Bøgh-Andersen præsenterede var Kforum og Det Konservative Folkeparti. Kforum postede et billede af en af deres journalister, der netop havde færdiggjort et interview med Morgens Lykketoft, hvor de Konservative viste stemningen i teltet til et af deres talks.
De mest aktive Instagrammere
Laver man et udtræk af de mest aktive Instagrammere, finder vi da også de Konservative på listen. Men de mest aktive på Instagram var @Demokratiscenen og @Havertilmaver.
Ikke nær så meget aktivitet på Facebook
Selvom aktivitetsniveauet var i den lave ende, var der især to, der dominerede med opslag på Facebook. Folkemødet og Tv2Bornholm var klart de mest aktive, selvom det måske ikke er til den store overraskelse.
Abdel brød igennem støjmuren
Der var altså godt gang i den på Twitter. Og med over 35.000 tweets i alt, kan du hurtigt ende med at forsvinde i mængden. En person lykkedes dog med at bryde igennem støjmuren på Twitter. Fulgte du med sidste år, har du helt sikkert set Abdel Aziz Mahmoud sidde mutters alene ved DF’s telt og spise morgenmad.
Det fik i alt 814 likes og 157 retweets og kort tid efter, florerede andre billeder, hvor Abdel var klippet ind i alle mulige andre billeder.
Igen i år har Overskrift oprettet en side, hvor du kan se opslag fra Folkemødet 2017 i realtid. Du finder den her.
Få Overskrifts Folkemødeanalyse 2017
Sidste år blev der sendt 42.671 danske tweets med #fmdk under Folkemødet, men her i 2017 blev der kun postet 23.003 indlæg i alt; Et fald på godt 46 %. Vil du vide mere om, hvordan den digitale aktivitet var under Folkemødet 2017? Så download vores Folkemøde-analyse for fmdk 2017.
Indlægget er skrevet på baggrund af Stefan Bøgh-Andersens præsentation til morgenmødet d. 7. juni 2017. Udover oplægget fra Stefan Bøgh-Andersen, var Lars Østergaard fra Kræftens Bekæmpelse og Karne Lykkebo fra Geelmuyden Kiese på talerlisten.
Følg denne blog, LinkedIn, Facebook eller tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret med kommende morgenmøder samt analyser og trends inden for digitale og sociale medier.
Pingback:Få værdi ud af din digitale indsats til Folkemødet 2017 | Overskrift.dk
Pingback:Kræftens Bekæmpelses digitale strategi for Folkemødet 2017 | Overskrift
Pingback:4 skarpe råd fra en Folkemøde-ekspert | Overskrift - dit digitale overblik