På Overskrifts seneste morgenmøde havde vi inviteret Casper Finn Olsen, der er social media coordinator i fitness dk, til at holde oplæg om deres influent-kampagner. Fitness dk har gennemført to store kampagner og har løbende samarbejdet med både kendte og såkaldte mikro-influenter. Læs med her for at blive klogere på, hvordan en af Danmarks største fitnesskæder arbejder med influencer marketing.
Fitnessbranchen er hård, og der er stor fokus på pris. I fitness dk har man arbejdet systematisk for at sætte fokus på kvalitet, og her har influenter spillet en stor rolle i markedsføringsstrategien. På det sidste halvandet år har fitness dk gennemført to store kampagner, som Casper Finn Olsen præsenterede på Overskrifts morgenmøde.
2 store influent-kampagner
Den første kampagne, Hold-Challenge, løb over tre måneder. Kampagnen gik ud på, at fem influenter: Mette Marie, Carla Mickelborg, Daniel Hoffe, Frederikke og Selina Visbech, alle skulle fortælle om deres oplevelser med tre forskellige træninger. Efter hver træning skulle de fem influenter herefter komme med deres vurdering af holdene. Der blev produceret en række videoer med alle influenter, som de kunne poste på deres kanaler.
Ved anden kampagne, #fitnesshoffe, indgik de i et nyt samarbejde med YouTuberen Daniel Hoffe, og lavede et mere intenst forløb, hvor det kun var Hoffe, man fulgte. Her lød udfordringen, at YouTuberen skulle stoppe med at drikke og feste i tre måneder, og i stedet komme i sommerform med en personlig træner fra fitness dk. Der kom 11 videoer ud af samarbejdet, som primært kørte fra Daniel Hoffes YouTube-kanal.
Influenter har forskellige styrker
Udover de store kampagner samarbejder fitness dk løbende med både kendte personligheder og mikro-influenter*. Dette, fortalte Casper, er en hel bevidst og succesful strategi. De forskellige typer af influenter kan nemlig noget forskelligt. En mega-influent* med en masse følgere når langt ud med et budskab, mens mikro-influenter*, ifølge Casper, har en anden påvirkning, fordi følgerne er venner eller nogle, der kender vedkommende. Når de går ud og anbefaler et af fitness dk’s centre, er det langt mere troværdigt, end ved traditionelle markedsføringsmetoder.
”Det er en super stærk endorsement at få! Jeg kan sagtens sige, at det er fedt at træne i fitness dk – at vi har en sauna og tv i vores maskiner, men når der er en anden, der siger det for os, så virker det bare lidt stærkere.”
En udfordring at finde de rigtige influenter
Det første, fitness dk gør, når de skal starte en ny kampagne, er at sætte nogle mål for kampagnen. Herefter udvælger de influenterne, hvilket ifølge Casper Finn Olsen, er det sværeste ved at lave influent-kampagner. Det er vigtigt, at der er et godt match mellem fitness dk og influenten, og i udvælgelsesprocessen kigger Casper og hans kollegaer blandt andet på, om vedkommende kan repræsentere fitness dk på en fin måde, og hvilke brand-samarbejder, influenten har lavet tidligere. Når influenterne er fundet, går de i gang med at kigge på det kreative. Her er influenterne med i processen, så der kan udformes en kampagne, der passer til begge parter.
Gode råd, når du vil indgå i et influent-samarbejde
Afslutningsvis præsenterede Casper Finn Olsen seks gode råd til dig, der vil i gang med at arbejde med influenter:
- Brug tid på at udvælge den rigtige influent
- Vælg en, der vil det – de præsterer bedre
- Find det rigtige match
- Tro på influenten og inkluder dem i det kreative. Skub ikke bare indhold ned over dem – de ved jo bedst, hvad deres følgerne kan lide
- Slip kontrollen, men få alligevel det indhold godkendt, de gerne vil lave
- Planlæg et kampagneflow og brug retargeting
Vil du have hjælpe til at finde influenter, der er relevante for din virksomhed og branche, eller vil du monitorere en influent-kampagne? Tag en snak med en af vores eksperter og hør, hvordan vores værktøj kan hjælpe dig. Du kan også prøve vores tjeneste gratis i 14 dage og på den måde selv finde frem til relevante influenter.
Indlægget er skrevet på baggrund af Casper Finn Olsens præsentation til morgenmødet d. 27. september 2017. Udover oplægget af Casper, var blogger, jurist og influent-konsulent, Lisbeth Kiel og Sarah Vangsgaard Winge fra Overskrift på talerlisten. Læs Lisbeths oplæg her.
Følg denne blog, LinkedIn, Facebook eller tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret med kommende morgenmøder samt analyser og trends inden for digitale og sociale medier.
* Teoretisk findes de tre typer af influenter: Mega-, makro- og mikro-influenter. Mega-influenter findes influenter med mere end 100.000 følgere. Makro-influenter har under 100.000 følgere og endeligt har mikro-influenter typisk mellem 1-5000 følgere.
Pingback:Ekspertens råd til det gode influent-samarbejde | Overskrift - lyt online