En sammentælling af 100 mest anvendte hashtags i det sidste år på den danske del af Twitter, tegner et klart billede af de typiske Twitter-brugere og deres største interesser. Ikke overraskende er det politik, media og kommunikation samt salg og marketing, der dominerer klart. Dertil kommer en række tags indenfor kultur og samfund, mens tags om erhverv og business fylder overraskende lidt. Til gengæld synes platformen at være blevet hjemstavn for (akademiske) fodboldnørder.
Vi har analyseret de 100 mest anvendte hashtags på Twitter. Disse kan samles i 12 overordnede kategorier, som ses i skemaet til højre. Politik er, måske ikke overraskende, det mest tweetede, herefter følger Media og Sport.
Bryder vi tallene længere ned, fordeler hashtag-anvendelsen sig på 55 emner. Dem kan du se længere nede.
Og de mest populære hashtags er…..
#dkpol er klart det mest populære hashtag og tegner sig for næsten 24% af anvendelsen af de 100 mest populære hashtags. Medtager man andre populære hashtags indenfor politik f.eks. #sundpol, #uddpol, #svpol, #kbhpol samt en række tags om international politik, når vi helt op på 34%.
Herefter følger tags indenfor medier og marketing, der tegner sig for 20% af taggingen. #dkmedier, #nyheder, #news, #socialmedia og #marketing er blandt de største hashtags og lægger man dertil #sales, når vi helt op på 28%.
Erhverv og business fylder overraskende lidt på Twitter
Erhvervsrelaterede hashtags fylder modsat relativt lidt, ca. 5% tilsammen, hvor #dkbiz er det største tag. Det er anvendt mere en 25.000 gange det forløbne år, hvilket svarer til ca. 3%. Ellers domineres gruppen af hashtags som #cphftw, #innovation, #dktrp, #leadership og #fintech. Hashtags som #dkledelse, #digitalisering, #dkerhverv og #erhverv er overraskende nok alle sammen udenfor top100, og kun anvendt få hundrede gange. De to sidstnævnte hashtags er også ude af top1000.
Selv når vi medtager tags indenfor finans, IT og teknologi, når vi ikke højere op end ca. 7% og virksomheder og erhvervsfolk synes relativt fraværende. Måske bevæger de sig i mere branchespecifikke fora eller har mere fokus på salg og udvikling i deres respektive markeder, end at gøre sig gældende på Twitter. Måske tænker mange, at deres brancheorganisationer er deres talerør på Twitter. Direktører og kommunikationschefer fra disse organisationer er nemlig meget aktive på platformen.
Twitter er fyldt med fodbold
Til gengæld synes Twitter at være blevet et veritabelt forum for fodboldentusiaster. Hashtags om fodbold fylder mere end 12% og tages øvrige sportsrelaterede tags med, runder vi 16%. Blandt top100 finder vi således ikke mindre end 16 forskellige fodboldtags med #sldk og #pldk i spidsen, der tilsammen fylder 5,7%, dvs. mere end samtlige erhvervsrelaterede tags tilsammen.
I Overskrift har vi gisnet om årsagen til, at Twitter har fået denne position som socialt fodboldforum. Hvorfor er det fodbold og ikke eksempelvis mad, mode og makeup, der ellers fylder meget på de sociale medier? En hypotese er, at kanaler som Instagram og Pinterest i kraft af deres visuelle form falder mere naturligt til formidling af mad og makeup. Samtidig har der måske har manglet en social platform for sportsinteresserede, som lettere formidles alene i tekst.
Det er et sjovt eksempel på, hvordan den enkelte platforme ofte, næsten tilfældigt, har udviklet sig til helt bestemte formål og specifikke segmenter i den sociale suppe.
Se vores top 20 over mest anvendte hashtags her.
Vil du monitorere udvalgte hashtags? Prøv vores tjeneste gratis i 14 dage og få den stærkeste dækning af det danske kildeunivers.
Lars Christiansen
7. januar 2018Med til historien hører også, at det kun er 17% af alle danskere, der bruger Twitter.
http://keilbergchristiansen.dk/statistik-om-sociale-medier-i-danmark/