2 ud af de 3 mest læste indlæg på denne blog i 2018, handlede om influencers. Interessen er til af få øje på, men med nye medier og marketingformer rejses ny tvivl og spørgsmål om reglerne.
På nærværende blog, kan du følge med i hvad der sker på digitale og sociale medier, set med danske briller. Vi følger og skeler til udenlandske tendenser, som vi alle kommer til forholde os til før eller siden. Før og efter internettets indtog i vores hverdag fandtes forsidebaskere og shitstorms – typisk under andre navne. Men når vi alle blevet udgivere og kontrollerer et eller flere medier, er det blevet relevant at definere rollen som influencer og at bygge virksomheder op for at kunne professionalisere influencernes virke.
I en leder den 4. januar 2019, agiterede Chefredaktør fra Politiken, Christian Jensen, for at “Myndighederne bør knalde” navngivne influencers for overtrædelser af markedsføringsloven. På Elektronista.dk dagen efter, svarer Christiane Vejlø (der følger og rapporterer om bl.a. nye medier og digital kultur) igen og mener at Politiken ikke forstår influencers. Nogenlunde samme budskab er at finde i både Rasmus Kolbes (aka Lakserytteren) svar og i Mascha Vangs svar: “Nok må være nok, jeg bliver altså knaldet rigeligt…”.
Debatten fortsatte i Aftenshowet på DR1 i går, hvor Politikens Christian Jensen og Lakserytteren forsatte dialogen – se selv med her.
Influencers har en plads i opmærksomheds-sfæren, så længe de kan holde sig relevante for en tilstrækkelig mængde af relevante forbrugere. Jo tættere relationer de forstår at opbygge til deres følgere, jo bedre gør de deres arbejde. Ligesom vi lærer at være kritiske overfor kilder, der former vores fælles opfattelse af historien i skolen, mener mange unge dog, at de selvfølgelig godt kan genkende sponserede blog-posts, Instagram-billeder og YouTube-videoer. Forbrugerombudsmanden skriver at der bør tages særlige hensyn til børn og unge:
Børn og unge er mere godtroende end voksne og har ikke de samme erfaringer som voksne med at gennemskue, om der er kommercielle interesser bag et budskab.
Læs mere om samarbejde med influenter her:
Sådan får du mest ud af betalte influencer-samarbejder på Instagram