Læs de skarpeste tips om forberedelse til Folkemødet 2019. Mange eksperter i kommunikation og digitale medier, har bidraget til blogposts og morgenmøder hos Overskrift de seneste år. Læs hvordan du får det bedste udbytte fra dén investering tilstedeværelse på Folkemødet er.
Vi har samlet de bedste råd til kommunikationsfolk, der forbereder deres tilstedeværelse på Folkemødet i Allinge i 2019, så få uddybet disse tips herunder:
- Tal primært til de tilstedeværende – ingen spam til interessenter i resten af landet
- Gem parolerne væk og overrask, hvis du vil bryde gennem lydmuren
- Hvordan planlægges live-streaming – hvis du overhovedet skal gøre det?
- Hav alt materiale klar hjemmefra
- Research hashtags du kommer til at benytte under Folkemødet
Tal til de relevante – ingen spam til dem der ikke deltager.
Flere af bidragsyderne til blogindlæg her, og på Overskrift’s morgenmøder har gjort meget ud af ikke at forstyrre de af deres relationer, som ikke er på folkemøde, med alt muligt irrelevant. Kim Elmose fra IDA anbefalede bl.a. en solid bunke frisk opladte powerbanks hver dag, og sagde desuden:
“(IDA’s) Facebook bliver ikke “bombet” med indhold fra folkemødet, så det er kun større begivenheder, der kan beriges med gode billeder eller video, som når IDA’s egen Facebook-side. Derudover har man oprettet en specifik Facebook event, for hele teltets deltagelse på folkemødet – igen for ikke at spam’e de almindelige medlemmer af IDA’s egen Facebook-side“
Hos Kræftens Bekæmpelse, fortalte social media strategist & content advisor Lars Østergaard ligeledes, at man geo-begrænser opslag under folkemødet, hvis de reelt ingen værdi har for andre end folkemøde-deltagerne.
Overrask, hvis du vil bryde gennem lydmuren
Støjniveauet stiger under folkemødet. Enkelte tweets drukner let, og ingen ejer alligevel #dkpol eller #fmdk mens folkemødet står på. Tweets med paroler og partsindlæg i diskussioner kan let drukne, og gør det, hvis ikke de hægtes op på en overraskende idé.
Det gjorde Kræftens Bekæmpelse f.eks. i 2017, hvor de afholdt fødselsdag med lagkager for alle ex-rygerne, og uddeling af solcreme.
“Øen er for de modige og ikke de talende”, sagde Karne Lykkebo, strategisk direktør og partner i Geelmuyden Kiese ved Overskrifts morgenmøde i 2017 forud for folkemøde. Folkemødet er chancen for at møde folk i virkeligheden og danne relationer med folk, som du ellers kun vil kunne møde digitalt.
Livestreaming: do or don’t?
Nogen gange er der god dækning, og det kan sagtens være godt nok til at Tweet’e eller dele Instagram billeder. Livestreaming af video til samme kanaler kan dog godt drille, også selvom hvert ledig ankerpunkt i havnen i Allinge får en mobil-mast. Det anbefales at teste forbindelsen på den givne position i forvejen, og evt. have en plan-b klar, så en stor event-investering ikke kan falde på gulvet pga. pletvis mobil-dækning.
Forbered infografikker og udskyd andet indhold
Under emnet: “Forberedelse til folkemødet” nævnte Sebastian Feirup fra Autobranchen i 2018, at der ikke er tid til at producere særligt meget under folkemødet. Derfor skal indhold som infografikker, tekster og citater være klar til afsendelse på de relevante kanaler, inden du kører ombord på færgen til Rønne. Lars Friis Farsøe fra Plastindustrien sagde, at de ligeledes havde et planlagt statement klar fra direktøren, som kunne postes sammen med et foto ved åbningen af folkemødet.
I 2018 fortalte Margit Shabanzadeh også, at man hos FH (den gang LO), også måtte være klar på at gribe og formidle situationer der opstår undervejs:
Man må være modig og turde håbe og vente på den helt rigtige situation – en borger som stiller det helt rigtige spørgsmål, den personlige historie, en politisk med- eller modspiller som kommer med lige den sound-bite som spiller ind i sin overordnede strategi. Det kræver is i maven, men er man opsøgende dukker der altid cases frem.
Forud for folkemødet i 2018 bemærkede både Margit Shabanzadeh, Sebastian Feirup og Lars Friis Farsøe, at det sagtens kan betale sig at udskyde publicering af indhold til efter folkemødet – simpelthen for at undgå at det drukner i støj.
Tweeter og poster ledelsen ligeledes på andre kanaler egen hånd, som f.eks. hos Region Hovedstaden, er det vigtigt at de er klædt fornuftigt på. Dels skal de jo føle sig hjemme i mediet, og kende teknikken bag Twitter – så lavpraktisk, som til f.eks. at installere app’en på deres telefon, helt op til at forberede en pakke med kommunikationsmateriale, der er klar til at blive delt på de forskellige kanaler.
Thilde Vesterby, der var ansat hos Region H i 2016, nævnte også at hvis der skal produceres f.eks. fotos fra Folkemødet, er det vigtigt at fotografen mentalt er klar på at tiltrække sig motiv-personernes opmærksomhed, så fotos til deling ikke viser en masse mennesker med ryggen til. Det kan være grænseoverskridende for ganske almindelige kommunikationsfolk uden foto-erfaring, at bede om opmærksomheden til et foto.
Flertallet bestemmer.. det mest anvendte hashtag gælder
Har du planer om at lancere eller anvende et hashtag under folkemødet, kan det godt betale sig at undersøge om det anvendes i forvejen, og i så fald til hvad. På den måde er det f.eks. muligt at afgøre at #fm19 i forvejen anvendes til samtaler om computerspillet Football Manager, og at #fmdk er det mest anvendte hashtag i samtaler om Folkemødet.
På helt demokratisk vis er det flertallet der “bestemmer”, og det kan godt betale sig at orientere sig på Overskrift’s hashtag-side i forvejen.
Få analysen fra Folkemødet
I 2018 fyldte børn, medier, sundhed (som altid) og klima en hel del. Har du brug for mere forberedelse til folkemødet 2019, kan du med fordel hente Overskrift’s analyse af de digitale aftryk 2018-folkemødet afsatte. Læs mere om analysen her.