Hvis du reagerer hurtigt nok på omtaler af jeres brand, og samtidig er klar til at vise at der sidder et menneske med humor og indsigt bag ved jeres SoMe-kanaler, er der meget goodwill at vinde – uden at bruge en eneste annonceringskrone.
foto: Irma – LinkedIn
Vi ser eksemplerne igen og igen – nogen gang som venskabligt drilleri mellem konkurrenter, som i september 2022, hvor Netto hang et stillads-stort Netto-gult banner op ved Nørreport Station i København med teksten:
“Få råd til at gå i Irma. Gå i Netto”
Irma’s modsvar på sociale kanaler var et foto af selvsamme banner, men hvor ordet råd var streget over skiftet ud med lyst, altså til:
“Få råd lyst til at gå i Irma. Gå i Netto”
Den historie kan du læse hos Markedsføring. Netto’s kampagne fik megen online omtale, og modsvaret fra Irma om muligt endnu mere. Netto havde haft en udgift på et stort banner og Irma fandt et budskab med kant og formåede samtidig at tydeliggøre værdiforskellen mellem de to kæder med et stort glimt i øjet. Det er ikke første og heller ikke sidste gang vi har set den slags.
REMA 1000’s makrel i tomat
I forbindelse med Black Friday i 2023, slog REMA 1000’s kommunikationschef følgende op på LinkedIn:
Mon ikke folk hos Elgiganten har en forbindelse til Jonas Schrøder eller bruger mediemonitorering, så de er blevet underrettet om omtalen? I alle tilfælde faldt følgende kommentar kort efter:
(billedet fra Elgiganten viser en luftrenser)
Dialogen trak ihvertfald et smil på læben på vores kontor. Om det er muligt at etablere lidt venligt drilleri eller vise menneskelighed på anden vis, så vil alle med velfungerende digital mediemonitorering være underrettet om omtaler af deres brand. Dermed har de også fået muligheden for at tage første skridt til at vinde anderkendelse og goodwill, hvis de formår at besvare omtaler som denne (eller mere drillende omtaler) på en god og engagerende måde.
Hvis du selv er interesseret i at vide når I bliver omtalt – på LinkedIn eller andetsteds, kan du prøve medieovervågning fra Overskrift gratis i 14 dage.