Bluesky i Danmark: En ny spiller på sociale medier

Det nye sociale medie Bluesky har eksisteret i nogle år, men har inden for de sidste uger pludselig opnået stor popularitet – ikke mindst på grund af utilfredshed med, hvordan Twitter har udviklet sig, siden Elon Musk overtog platformen.

Dette indlæg er et forsøg på at give en introduktion til, hvad Bluesky er, hvordan du kan anvende det, samt tips og tricks, der er særlige for netop Bluesky. Indlægget er tænkt som et levende dokument med flere muligheder, idéer, værktøjer og hints, efterhånden som platformen udvikler sig. Husk derfor at vende tilbage hertil senere.

Forstå Bluesky: Oprindelsen bag platformen og hvorfor den stormer frem lige nu

Bluesky er en decentraliseret social medieplatform, der giver brugerne større kontrol over både deres data og online oplevelse. Platformen blev oprindeligt udviklet internt hos Twitter i 2019 af den daværende CEO, Jack Dorsey, men blev en selvstændig enhed i 2021. I dag ledes Bluesky af Jay Graber.

Platformen benytter en fødereret struktur, der forbinder forskellige netværk. Dette gør det muligt for brugerne at interagere på tværs af uafhængige platforme, samtidig med at de bevarer fuld kontrol over deres indhold og privatliv. Det kan sammenlignes med e-mails, hvor du frit kan sende til alle med en e-mailadresse, uden at være begrænset til f.eks. kun Outlook- eller Gmail-brugere.

Fravalg af X

Efter det amerikanske præsidentvalg i november 2024, oplevede Bluesky en markant stigning i antallet af brugere. Mange brugere, utilfredse med Elon Musks platform X (tidligere Twitter), søgte alternativer. Resultatet blev, at Bluesky tilføjede over en million nye brugere i ugen efter valget. Denne vækst blev drevet af brugere, der ønskede en platform uden den kontroversielle retning, som X havde taget under Musks ledelse.

Platformen har set en tilstrømning af brugere fra forskellige baggrunde, der søger et alternativ til X’s problemer med indholdsmoderation og stigningen i stødende opslag.

Mere frihed til brugerne

Bluesky adskiller sig fra traditionelle sociale medieplatforme ved at tilbyde brugerne mulighed for at vælge eller oprette deres egne algoritmiske feeds. Dette giver en mere personlig oplevelse og reducerer afhængigheden af centrale algoritmer, der styrer indholdet.

Desuden tilbyder Bluesky en domænebaseret håndteringssystem, der tillader brugerne at verificere deres identitet ved at bevise ejerskab af et domænenavn.

Platformens decentraliserede natur betyder, at den ikke kontrolleres af en enkelt virksomhed, hvilket giver brugerne større frihed og kontrol over deres online interaktioner. Dette har gjort Bluesky attraktiv for dem, der søger et mere åbent og brugerstyret socialt mediealternativ. Det er muligt at anmelde konti og indhold til moderatorerne, men det er endnu for tidligt at sige noget om hvordan moderationen fungerer i praksis.

Hvem kan du møde på Bluesky?

Selvom Bluesky stadig er i vækstfasen, har platformen allerede etableret sig som en betydelig aktør i det sociale medielandskab. Med sin unikke tilgang til decentralisering og brugerkontrol fortsætter platformen med at tiltrække nye brugere, der søger et alternativ til de mere etablerede, centraliserede platforme. Det er pt. primært journalister, redaktører og politiske interessenter fra alle retninger, der strømmer til.

Posts

I det “gamle” Twitter kaldes et opslag for et “tweet”, men efterhånden som der er kommet en lang række forskellige andre sociale medie platforme til, er det lidt for underligt at der er forskellige udtryk for samme begreb, som CEO’en siger:

Så på Bluesky hedder det altså bare “en post”, “at poste”. Der er pt. en begrænsning på 300 tegn, inkl. links etc. Nogle agiterer for at en post på Bluesky hedder en/et skeet – en sammentrækning af sky og tweet, og at handlingen man udfører dermed bliver at skeete. Tiden må vise hvordan sproget kommer til at forme sig omkring platformen.

Videredeling

Det samme med at videredele et opslag, som hos Twitter hed re-tweet, eller bare kort “RT”, for at henvise til det oprindelige tweet. Bluesky kalder det en Repost, eller Quote post, hvis du tilføjer din egen vinkel til det originale opslag.

Starter packs

En ny idé på Bluesky er de såkaldte “Starter Packs” (begynderpakker), som gør det muligt for brugere at samle interessante profiler i en enkelt pakke. Disse profiler kan eksempelvis handle om specifikke emner som politik, cykling, madlavning eller andet. Brugerne kan derefter udgive og dele deres Starter Pack, så andre nemt kan opdage og følge relevante profiler.

Du kan lede efter Starter Packs her: https://blueskystarterpack.com/search?q=Dansk

Hvor mange er på Bluesky?

I Overskrift monitorerer vi naturligvis nu også danske Bluesky-profiler, og har bl.a. udarbejdet en løbende oversigt over de mest populære danske profiler, dvs. dem med flest followers på en Top-50 liste:

På verdensplan passerede antallet af brugere for nyligt 20 millioner. Det er muligt at følge antallet af konti her.

I Danmark stiger antallet af brugere også. Ifølge Journalisten var der 40.000 konti oprettet i Danmark medio november 2024. Hos Overskrift anvender vi en kombination af automatisering og manuel tilmelding af Bluesky-feeds – det er nødvendigt da mange konti er automatiserede bots, falske profiler og derfor manuelt bevidst udelades, men her monitoreres flere tusinde danske profiler.

Du vil derfor typisk se et andet antal aktive brugere på fuldt automatiserede aggregeringer af brugeraktivitet, som f.eks. Malthe Hangaard Dahl’s statistikside, hvor kun indlæg der er markeret som dansksprogede tælles med.

Nye profiler på Bluesky, sunrise

Bluesky indikerer selv om en profil er forholdsvisny-oprettet, her f.eks. med partiet Moderaterne, som kom på platformen i begyndelse af december 2024:

Når man klikker på den lille opgående sol, angives hvor længe siden profilen blev oprettet, altså som en slags velkomst og opfordring om at følge og gå i dialog med profilen.

Hvad ser man i sit feed

På andre social medie platforme, Facebook og Linkedin, kan man ikke selv helt bestemme hvilket indhold der dukker op i sit feed. En bagvedliggende algoritme bestemmer hvad du skal se, det kan være opslag man selv har valgt at følge, fra venner etc., men algoritmen vil også give dig indhold, som du tror du vil være interesseret i, baseret på en lang række parametre, så som hvilke emner du har liket tidligere, hvem og hvad du følger, hvad dine venner synes er interessant, opslag fra folk du slet ikke kender, men som har fået mange likes. Algoritme mikser også kommercielt indhold og annoncer ind.

I modsætning her til, kan man på Bluesky have flere forskellige feeds at følge med i. Det mest grundlæggede og “rene” er “Following”-feedet, altså simpelthen de seneste opslag fra de profiler du har valgt at følge – nyeste indlæg vises først.

Programmører kan se nærmere på koden bag ATProto Feed Generator, for at blive klogere på hvordan man sammensætter sin egen feed-algoritme og gøre den tilgængelig online.

Hashtags

Vi kender dem fra stort set alle sociale medieplatforme; Twitter/X, Facebook, Instagram og selv LinkedIn har taget hashtagget til sig til emneindeksering af indlæg. Det største danske hashtag på X #dkpol, bliver sandsynligvis også det største på Bluesky.

På Twitter havde vi #twitterhjerne til brede spørgsmål – på Bluesky hedder det samme #blålys.

Profil og brugernavn

Når man opretter sig på Bluesky med et brugernavn, bliver ens online handle typisk dit navn efterfulgt af  “bsky.social”, f.eks. @bentesorgenfrey.bsky.social.

Da alle kan oprette nye brugerprofiler, kan der altså også oprettes falske profiler i andre navne, og vi har da allerede set falske udgaver af Morten Messerschmidt og Kong Frederik d. X. Det er altså vigtigt, at man selv hurtigt opretter og dermed sætter sig på sit ønskede brugernavn, så andre ikke tager det, og udgiver sig for at være dig eller din organisation, så man kan undgå såkaldt cybersquatting.

Vælg dit foretrukne sprog

Når du opretter en profil på Bluesky, kan du vælge hvilket sprog selve app’en anvender, men du kan også fortælle hvad dit primære sprog er.

Når du sætter dit primære sprog til dansk, vil du blive tilbudt at få oversat ikke-danske indlæg til dansk. Derudover fortæller du platformen hvilket sprog du skriver på, og dermed kan algoritmerne bag tilpassede feeds nu og i fremtiden forholde sig til dit indhold med den viden.

 

Det er ligeledes muligt at skifte sprog, for hver enkelt ny post. Du er altså ikke bundet af at skrive på kun ét sprog, og det kan hjælpe de forskellige algoritmer med at placere dine opslag i de rigtige feeds.

Det er (endnu) ikke muligt at redigere en post, når den er sendt afsted – kun sletning af tidligere posts er muligt.

Hvad er så forskellen på bsky.app og bsky.social, spørger du? Kort sagt er bsky.app webapplikationen, hvor du bruger Bluesky og interagere med andre, mens bsky.social er stedet, hvor man kan lære mere om platformen og dens baggrund.

Profil-verificering

Man kan også tage næste skridt for at verificere sin profil, for netop at angive at man er den rigtige. F.eks. har partiet Venstre domæne-verificeret deres egen profil Venstre.dk, og samtidigt er politikere i parti også domæne-verificeret, som Marie Bjerre (mariebjerre.venstre.dk) og Troels Lund Poulsen (troelslundp.venstre.dk).

Det er kun ejeren af det rigtige online domæne, som har adgang til at logge ind og tilrette domæne-oplysninger (DNS). Det er en smule teknisk at ændre og opsætte, så man anvender sit eget domæne, men der er en beskrivelse hos Bluesky og i denne danske forklarings-video fra Jeppe Morgenthaler.

Ultimo november 2024 er ca. 5% af danske konti verificeret via domæne-oplysninger.

Overblik over flere feeds på én gang

Hvis du har været på Twitter for mere end et års tid siden, kan du måske huske Tweetdeck, der var manges foretrukne måde at deltage på Twitter med. Inspirationen her fra er tydelig at se hos Deck Blue. Var du glad for TweetDeck, kan Deck Blue måske være svaret, men det er pt. lidt presset af den store tilgang af brugere, så svartiderne er lidt over det forventlige.
deck.blue oversigt a la tweetdeck

Dette indlæg opdateres løbende..


Du kan selv afprøve mulighederne for dansk digital og social medie monitorering, så du ved selvsyn kan så indsigter af omtaler relevante mærkesager, holdninger, brands, personer produkter, shitstorms, faglige og politiske dagsordener ifm. interessevaretagelse etc. ved at afprøve Overskrift tjenesten i en gratis og uforpligtende 14-dages prøveperiode.