Mediemonitorering af det talte ord i podcasts er nu en realitet ved hjælp af kunstig intelligens.
Det betyder, at du kan få indsigt i, hvad der bliver sagt om dine mærkesager, også i det talte medie. Bag teknologien står kunstig intelligens (AI), der ikke bare forstår tekst, men også lyd. Det er en stor fordel for kommunikatører og fagfolk, der ønsker at følge med i relevante omtaler, uanset medietype.
AI løfter medieovervågning til nye niveauer
Det er ikke nyt, at AI kan transskribere lydfiler til tekst. Journalister har f.eks. i flere år brugt automatiske transskriptioner til at effektivisere deres arbejde. Men kvaliteten har ofte været svingende, især når sproget er dansk. Mange har oplevet, at modellen “gætter” sig frem, når den bliver usikker og det har gjort løsningen uegnet til brug i skalerbar medieovervågning.
Det billede har nu ændret sig.
Automatiseret monitorering af lydmedier – på dansk
Hos Overskrift har vi testet og udviklet på AI-drevne transskriptionsmodeller i længere tid. Men først nu ser vi endelig en kvalitet for danske AI sprogmodeller, der gør det muligt at tilbyde medieovervågning af danske podcasts som en del af vores samlede platform. Det betyder, at du som bruger kan få notifikationer og indsigt, når et givent emne nævnes i en podcast.
Det er en udvikling, der gør medieovervågning og AI til en stærk kombination.
Podcasts er blevet en vigtig kanal for vidensdeling
Interessen for podcasts er høj og voksende. Flere eksperter, politikere, organisationer, influenter og andre holdningsdannere bruger formatet til at dele viden og holdninger. Det er mediet, vi kan lytte til, mens man pendler, går tur eller laver mad. Netop fordi formatet er fleksibelt og personligt, skaber det stærke relationer – og derfor er det også vigtigt at vide, hvad der bliver sagt.
Hvorfor medieovervågning af podcasts gør en forskel
Når omtaler sker i podcasts, kan det være svært at opdage det uden de rette værktøjer. Med AI-drevet medieovervågning får du altså nu mulighed for at opdage omtaler i det øjeblik, de udgives. Det styrker både reaktionshastigheden og beslutningsgrundlaget uanset om du arbejder med strategisk kommunikation, PR, analyse, sociale medier, Public Affairs (PA) eller anden form for kommunikation.
Et naturligt skridt i udviklingen af medie monitorering
Medieovervågning har traditionelt været fokuseret på skrevne medier og sociale platforme. Nu udvides horisonten til også at inkludere det talte ord. Podcasts er ikke længere bare et fritidsformat, de er en del af den offentlige samtale, fagligt og politisk. Derfor giver det rigtig mening at lade overvågningen følge med i podcasts også.
Vil du prøve medieovervågning af podcasts?
Funktionen er allerede tilgængelig for brugere hos Overskrift, hvor du kan blive underrettet når en af dine interesser nævnes blandt mere end 1.000 danske podcasts. Ønsker du at høre mere, eller få medieovervågning af podcasts sat op, så tag fat i os, eller skrive dig op til en gratis og uforpligtende prøveperiode.