Ovre hos Dorte Toft, kan du læse at Reuters med opkøbet af Pluck blåstempler blogs.
En anden interessant vinkel (end blåstemplingen) kunne være at se på værdien for Reuters kunder (f.eks. sektionen Tech News hos USA Today) og disses læsere, og ikke mindst bloggerne der leverer stof hertil. Jeg bemærkede at man rent faktisk forbliver på USA Today’s site når en post læses, og bloggerens indlæg vises altså ikke på dennes eget site, men indholdet uddrages i sin fulde længde og indpakkes i USA Today’s frame. Det virker da en smule “frækt”, når man som udenforstående ikke kender aftaleforholdet mellem Pluck, USA Today og bloggerne, og det har faktisk været svært at se hvordan en sådan aftale udformes på Pluck’s site. Men det er måske til gengæld et indspark til måden mediebranchen skal til at forholde sig til indhold og “ejerskabet” heraf.
Sidste år indgik Newsweek og Technorati et samarbejde: Technorati leverede feeds med referencer til blogs omhandlende Newsweek’s historier – Newsweek kunne fortælle sine læsere hvad blogosfæren skriver om Newsweeks historier. Enten er denne tjeneste nede lige nu, eller også er samarbejdet ophørt. Da jeg sidst kiggede efter, blev der ved hver historie refereret til en liste af blogposts, som relaterer til historen. I begge tilfælde tilføjer man værdi til et site, ved at trække på blogosfærens strøm af posts.
Overskrift.dk har gennem længere tid overvejet at følge Newsweek/Technorati modellen, og forventer snart at kunne fortælle meget mere om dette. Til gengæld skal der nok ske meget store omvæltninger, før vi vil tage hul på Reuters/Pluck/USA Today modellen; Den “lugter” lidt af uafklarede juridiske forhold, og som bloggere vil vi nok begge have svært ved at se vores posts pakket ind i en avis’ framework, og derved gå glip af opmærksomhed/reklamevisninger på vores egne blogs – selv med kildeangivelse.
Muligvis er der prestige nok i at få vist sin post hos USA Today, til at en blogger vil se igennem fingre med “posttyveriet”, men har Reuters/Pluck virkelig indgået sådan et aftaleforhold med samtlige 2800 blogs de videresyndikerer, eller er en blog post at betragte som andenrangsindhold i mediernes øjne – indhold man gerne må tage og videreformidle, hvis man har lyst?