Sagen om den unge danske kvinde Karen som på YouTube søger efter faderen til barnet har skabt overskrifter i både nye og traditionelle medier og blevet diskuteret heftigt.
Ligesom ved TV2Wikigate sagen i foråret, vil jeg her forsøge at beskrive en tidslinie over sagen. Der er sikkert mange andre gode links om sagen, så kommentér endelig hvis du synes der mangler noget. Der kommer jo sikkert også en del reaktioner i de kommende dage her efter afslørering at det var VisitDenmark der stod bag.
Danish Mother Seeking YouTube video:
Torsdag d. 10 september 2009
23:04 Jeg opdager videoen og twitter kort: en slags netdating – på den forkerte side af “date” http://bit.ly/16L4Yc
Videoen sendes via GoViral, som har specialiseret sig i lancering af virale video kampagner.
Jeg poster også videoen på facebook under overskriften “For real?”
Fredag d. 11 september 2009
Twitter. De første anvendelser af “#Karen26” emne-markeringer begynder at dukke op i Twitter indlæg.
22:32: Livlig diskussion på Baby.dk
22:28 EB.dk: Søger sit barns far på YouTube
Lørdag d. 12 september 2009
Forsiden af den trykte udgave af Ekstra Bladet.
11:48 JP.dk Hvor er min søns far?
12:53 Blog. Inspirationsministeriet om Ny viral sætter danmark på den anden ende... som bl.a. viser australsk viral video fortilfælde med “Are you my man in the jacket”:
13:21 Facebook. Henrik Føhns med diskussioner om videoen
13:40 Blog, Mindjumpers Danish mother seeking (The Father’s Story) laver ironisk video-svar som “faderen” tilbarnet:
14:02: Twitter @MortenSax afslører det er for VisitDenmark
14:59 Blog. Nodes Karen / KarenDK26 – hvem står bag YouTube filmen
15:49 Virkeligheden.dk Why “Danish mother seeking” by KarenDK26 is fiction!
17: jp.dk Er “ung kvinde søger far til barn” et mediestunt?
17:22 Sydsvenskan.se “Helt fel sätt använda sociala medier“, bl.a. interview af Jonas Klit Nielsen (@Mindjumpers) – fra Mindjumpers
21:52 EB.dk: Dybfølt eftersøgning – eller bare et stunt?
Søndag d. 13 september 2009
10:07 JP.dk Afsløret: youtube-mor er skuespiller
10:25 Virkeligheden.dk 6 reasons why “Danish mother seeking” by “KarenDK26? went viral!
10:35 Blog. Podii.dk: Danish Mother Seeking Karen26 bl.a. med endnu et “videosvar”:
11:05 Blog, Nodes: Karen26 / KarenDK26 nu afsløret – bl.a. med billede af Ditte Arnth J og link til hendes skuespiller profil / CV
11:25 Twitter 4nd3rs: Selvsvinget truer – hvem går først meta og analyserer analyserne af #Karen26?
11:46 Blog. Trine-Maria Kristensen (Hovedetpaabloggen): Er det i orden at bruge oprigtighed som genvej til opmærksomhed?
13:00 Aftonbladet.se: Filmen är en bluff
14:31 Blog, Emme: Dansk mor søger far – danske (nye) medier råber på etik Dorte Toft Retweeter
17:42: Pol.dk: Dansker fuppede hele verden med falsk søn
19:00 Tv2 breaker historien om at det er VisitDenmark der står bag dne virale kampagne video. som aftenens hovedhistorie, bl.a. med indslag med Peter Helstrup, reklamebureauet Grey og Dorte Kiilerich
TV2 Større debat på nettet: Er løgn vejen frem for VisitDenmark?19:04 JP.dk: Skattekroner bag fup på YouTube
19:07 Berlingske: Hun fuppede hele verden
19:16 EB.dk Skattekroner bag løgn på YouTube
19:22 Pol.dk: SKRIV Hvad synes du om VisitDenmarks YouTube-reklame?
Blog. AdLand. Svensk blog på engelsk: “Karen” the Danish mother seeking is actually Ditte Arnth
19:42 Wikipedia side om VisitDenmark bliver opdateret for først gang i 9 måneder. En engelsk udgave af en VisitDenmark artikel oprettes ligeledes på Wikipedia
22:30 DR2 TV. Dorte Kiilerich i debat med Poul Madsen fra Ekstra Bladet
22:51: Pol.dk: Forsker kalder fupvideo smagløs
Mandag d. 14 september 2009
01:44 Blog. Patrick Damsted: VisitDenmark tager Danmark ind i den Grey zone
08:28 Blog. Emme. “Jamen, vi har jo ikke noget tøj på!” (eller: 10 ting om VisitDenmarks virale kampagne)
09:09 Berlingske.dk: Raseri over fupreklame og Det skriver verden om fup-videoen
10:15 Den udlandske ‘social media’ blog Mashable: Danish Woman’s One Night Stand Video Is a Government Hoax
10:28 Pol.dk Fupvideo på YouTube splitter politikerne
10.29 DR.dk Vrede over reklame med enig mor
10.41: Blog. The Garden of Epicurus: The lies of visitdenmark.dk
11.01 Medieblogger: Betyder VisitDenmarks flop, at vi omsider kan blive fri for virale film?
VisitDenmark på egen hjemmeside: Over en million har set viral film på YouTube
VisitDenmark fjerner vidoen fra YouTube: VisitDenmark beklager film på YouTube
Berlingske: Erhvervsminister Lene Espersen: Godt fupvideoen er fjernet
Australsk artikel Danish woman’s one-night stand ‘a hoax’ bliver reddit’et med masser af bruger-kommentarer (via @mygdal)
13:09 PoetsAndPlumbers: Hvad synes du om VisitDenmark, “Danish Mother Seeking”?
13:56 JP.dk Darth Vader, Jeg er din far , August
14:26 Børsen: VisitDenmark mistede modet: video fjernet fra YouTube via BureauBiz, Finn Graversen
Endnu en Danish Mother Seeking parodi: Brooklyn Father Seeking via Podii
The Denver Egotist: Danes are lame
16:05 Blog. Trine-Maria Kristensen: 5 grunde til at VisitDenmark og Greys kampagne ikke virkede!
17:17 Avisen.dk: VisitDenmark-reklame kan ryge i retten
Blog. Wemind: Problemet med Karen26
21:27: Blog. Social Marketing “rebel” Henriette Weber: En historie i at fejle i den sociale bevidsthed: VisitDenmark og “Karen26”
21:29 Blog: Jonas Smith: Fri sex og nye medier
21:32 Podcast. Kommunikationscast, Peter Andreas om den virale kampagne
Information.dk: Var Karen og August elendig eller genial markedsføring?
Tirsdag d. 15 september 2009
07.45 Go’ morgen Danmark bl.a. Katrine Emme Thielke (@Emme) om VisitDenmarks virale video interviewet af Anders Breinholt (annonceret af @tv2dk)
09:51 MetroXpress: De ældre forstår ikke ‘Karen’
Markedsføring: VisitDenmark forspildte chancen
17.33 Journalisten.dk: Knaldgo’ ligestilling i Danmark
21:25 Blog. Marketear: #Karen26 – the birth or breakdown?
21:59 Blog. Blogsbjerg: Uærlig reklame! Hvor groft!
Adland: No quite done with #Karen26 – this is what what you did wrong Grey and GoViral
New York Times: Danish Video Stirs Outrage
Huffington Post: Denmark; Tourism Ad Pulled Over Promiscuity Charges
Onsdag d. 16. september 2009
Kommunikationsforum, Asger Liebst: Hvad din mor ikke fortalte dig om usikker viralvideo
BBC: Denmark pulls ‘promiscuous’ video
13.10 Blog. Social Hallucinations ved Karim Stoumann: Why “Danish Mother Seeking” campaign failed
16.24 Blog. Standpunkt: Karen26: Billige danske piger og uetisk markedsføring
TV. Fox News i USA tager sagen op: Desperatly Seeking Daddy (via @marks)
Torsdag d. 17 september 2009
YouTube. Karen25 udsat for Der Untergang memet med Hitler:
Fredag d. 18. september 2009
21:00 TV. Ditte Arnth, som spiller Karen, interviewes af Anders Lund Madsen i det nye talkshow, “Det Nye Talkshow”
–
I den lille uge sagen stod på, blev der diskuteret rigtigt meget i online medier, blogs, twitter etc som det kan se af graferne:
Fredag d. 25 september 2005
11:41 Kristian Strand på Journalisten.dk: Filmen der splittede nationen
Sjovt nok stopper direktøren for VisitDenmark, Dorthe Kiilerich, 20 minutter senere og siger op på baggrund af hele sagsforløbet med Karen26 videoen:
12:00 TV2.dk: YouTube-flop: Direktør siger op
12:03 Berlingske.dk: VisitDenmark direktør tavs om sin afsked
12:09 Børsen: Omstridt direktør i VisitDenmark stopper
Ditte Arcth er tilbage i Det Nye Talkshow til forsvar for snæblen på YouTube:
Tirsdag d. 29. september
BureauBiz: Grey København opsiger VisitDenmark og VisitDenmark film var tæt på en succes
––
Indlæg via Overskrift.dk: Karen26, VisitDenmark, Karen YouTube
Ord
13. september 2009Det er påfaldende at ingen af medierne har opdaget ligheden mellem dette mediestunt, og det bluf der blev udført af… HuskMitNavn, så vidt jeg husker, på roskilde 2008. Ligegyldigt om man synes det er et smart reklamestunt eller ej, så er det da bare dårlig stil at tyvstjæle konceptet.
plakaten fra dengang kan ses her: http://my.opera.com/rose-marie/blog/2008/07/10/missing-person
Søren Johannessen
14. september 2009DR 2 deadline kl 22.30 søndag Poul Madsen EB i debat med Dorte Kiilerich VD
Ministeren
14. september 2009@ Ord
Jeg er helt helt enig – beskrev allerede ligheden med “Huskmitnavn” på min blog lørdag morgen. Kombineret med den australske case, er det altså ikke ligefrem en unik idé vi ser i Karen26… Så jeg bliver lidt harm hvis denne her film høster nogen kreative priser.
http://inspirationsministeriet.blogspot.com/2009/09/ny-viral-stter-danmark-pa-den-anden.html
Iøvrigt – knaldlækker tidslinje!
Pingback:- leg med nye medier. Eller noget.
Pingback:Medieblogger » Betyder VisitDenmarks flop, at vi omsider kan blive fri for virale film?
Pingback:Karen26 « TaleGaver
Pingback:Jonas Heide Smiths notesblog | Fri sex og nye medier
Pingback:Mine links (12.09.09 - 16.09.09) | Ina Kristensen
Pingback:Sket på nettet den 17.09.09
Pingback:Kommunikationsblog » Blog arkiv » Gåhjemmøde om sociale medier
Pingback:| Dinapigens blog | Fake eller facts? |
Pingback:Ronnis blog | oschlag.dk – ham med huen
Pingback:Mukhtars Fødselsdag – Flash Mob – Bedre Bustur - Skallebank.dk
Pingback:Dansk mamma söker och Amerikansk hemmafru provocerar | Erkstam.se
Pingback:IOC Olympiske kongres, COP15 og København i 3D • Overskrift.dk