Det var i 2015 vi talte om flygtninge, terror, afholdt folketingsvalg og afstemning om EU retsforbeholdet. Ligesom sidste år samler Overskrift op på nøgletallene fra de digitale medier.
Det findes nu 300.000, dette betyder at antallet af danske twitter-konti er steget med 15% i 2015, hvor Overskrift i 2014 kunne måle en stigning på 30%. Godt en tredjedel af disse twitter-brugere har skrevet et eller flere tweets i løbet af året – i alt ca. 21 millioner tweets (incl retweets) er det blevet til. En nedgang i aktivitet i forhold 2014, hvor ca. 27 millioner tweets blev sendt afsted fra danske telefoner og tastaturer.
Aktiviteten hen over året ser derfor således ud:
Man kunne fristes til at tro at den sidste “spike” i midten af november skyldtes EU-valget, men aktiviteten omkring terrrorangrebene i Paris, fyldte faktisk mere i danskernes Twitter-bevidsthed på det tidspunkt. Årets mest retweetede kommer fra Københavns Politi i forbindelse med skyderierne i februar:
Krudttønden: Fotoefterlysning! Hvem er denne mand? Ring 114. RT gerne. Tak. #politidk http://t.co/q4AS9A8eRR pic.twitter.com/I0hspYBwc5
— Københavns Politi (@KobenhavnPoliti) 14. februar 2015
På 2. pladsen ligger Simon Kvamm’s tweet fra folketingsvalget:
Til mine venner og slægtninge på Færøerne: Hvis I sørger for en Rød Regering spiller De Eneste To gratis i Thorshavn til efteråret! #tv2valg
— Simon Kvamm (@SimonKvamm) 18. juni 2015
Som sædvanligt bliver der talt mest politik på Twitter, hvis vi skal dømme ud fra brugen af hashtags. Igen i år ligger antallet af #dkpol-tweets LANGT over efterfølgerne:
- #dkpol (780.500)
- #FV15 (168.000)
- #dksport (106.000)
- #sldk (98.700)
- #dkmedier (91.600)
- #tv2valg (72.200)
- #fodbold (68.600)
- #gameinsight (68.000)
- #dkbiz (64.000)
- #MTVStars (58.200)
Der er et par autotweets repræsenteret på listen – f.eks. udgiver @SportenKortDK ca. 100 #dksport-tweets i døgnet, og #gameinsight kan føres tilbage til gamere, der deler deres score fra yndlings spillet på Twitter. #MTVStars stammer fra MTV’s Twitter-afstemning af samme navn – til trods for at afstemningen er afsluttet, dukker der stadig tweets op til bunken, der efterhånden er akkumuleret til mere end 1 milliard tweets. Andre placeringer der er værd at lægge mærke til:
16. #dkgreen (45.600)
18. #Syria (38.100)
27. #skolechat (31.812)
35. #cphshooting (28.030)
49. #xfactordk (20.167)
58. #drgrandprix (17.935)
98. #flygtninge (10.927)
Årsagen til nedgangen i Twitter-aktiviteten skal måske findes i Instagram’s fremgang. Det sidste år er Overskrift for alvor begyndt at indeksere indhold fra Instagram og vi følger pt. godt 270.000 verificerede dansk-relaterede Instagram konti. Af disse har godt 228.000 leveret et eller flere billeder i 2015 – ialt ca. 12 millioner fotos er det blevet til.
Ser vi på hvor aktive hver enkelt konto er, illustrerer nedenstående graf hvor mange billeder brugerne af Instagram typisk poster på deres profil. Ganske få brugere har postet op imod 10.000 fotos, de mest aktive 50.000 brugerne har delt mere end 100 billeder.
Ser vi istedet på antallet af followers pr. konto, er kurven ikke så anderledes, bortset fra at vi “kun” finder brugere med mere end 1 million følgere i top 5.
I udgangspunktet anvender brugerne en del flere hashtags per Instagram billede, end man typisk vil gøre pr. tweet. Der er skrevet mere en 60 millioner hashtags af danske Instagrammere i 2015.
Top-10 listen af Instagram hashtags for 2015 ser således ud:
- #love
- #denmark
- #copenhagen
- #summer
- #happy
- #københavn
- #danmark
- #hygge
- #fitness
- #beautiful
Det var også i 2015 at Overskrift supplerede Twitter top listen med Instagram top-listen, som du kan bruge til at finde ud af hvem de mest fulgte danskere på Instagram er, og hvor du selv rangerer på listen.
Her imod slutningen af 2015, har Google udgivet deres Year in Search, der fortæller lidt mere om hvad danskerne (og resten af verden) har søgt på.
Skulle du have lyst til at dykke dybere ned i brugen af sociale medier, har Kulturstyrelsen udgivet rapporten Sociale Medier – Brug, interesseområder og debatlyst.
Overskrift følger desuden danske blogs, Facebook, Trustpilot, nyhedsmedier og diskussionsfora. Vil du selv dykke ned i omtalen af din egen virksomhed, dit brand eller dine konkurrenter, og vil du være sikker på, at du ved hvornår omtalen stiger så prøv selv Overskrift’s Overblik gratis og uforpligtende i 14 dage.
Frederik
1. april 2016Jeg ser altid frem til Googles “Year in Search” hvert år.
Bliver altid overrasket over hvor hvor mange store begivenheder som allerede er endt i glemmebogen.
Pingback:Instagram i Danmark 2016 - hashtags og toplister ?