Som opfølgning på “Free Burma” blogger-kampagnen i torsdags d. 4. oktober har jeg set nærmere på hvor mange danske bloggere som gad deltage i kampagnen. En “Free Burma” søgning via Overskrift.dk giver som resultat for dagen 64 danske bloggere som deltog:
- frkbruun
- Kys det satans liv
- Vampyrpingvinen galer
- Melatonin
- Kenneth’s Weblog
- Kirsties
- Microformats.dk
- ligenuogher
- The Jiggly Room
- Familien i El Paso
- Kinafocus
- blog.hoegsberg.org
- Sub Rosa
- Anarkistens (ægte) kogebog
- Maggie’s Mumlerier
- Fru Nielsen Hverdag
- Mediehack
- Overskrifts Underskrift
- Mit Sure Jeg
- Frøken Roesen
- Monas skriblerier
- Zarne.dk
- tilværelsen
- Camillas ord
- Nils Bech Blogger
- Stines Blog
- Annelogue
- Bente om 23 ting
- andedammen
- Feedforward
- Use of Weapons
- st3phane à ‘elsinki
- Hovedetpaabloggen
- e-klumme
- Rudiment
- intonaco
- bitterrolade.dk
- oschlag.dk – ham med huen
- Forfatter
- Milla
- polis.dk
- Jan Bjerggaard Wakatsuki Pedersen
- styx
- Blogging Gelle
- Willumsgaard 2.0
- Eksponering
- Morten Olsen
- Make Promises Happen
- BloggingPR
- ZeroCrash.dk
- Kryddernelliken
- Verden omkring Henning
- Dansk
- Global Kevin strikes back
- fredelig
- Lars Gorzelak Pedersen
- shevy.dk
- hoejlundcarlsen.dk
- codegirl.dk
- The Gray Zone
- Blå Stue
- Petunia
- BlogG
- Trafikkaos
(Sig endelige til hvis du kender til andre danske blogs, som deltog i kampagnen).
Nu kan man så spørge om 64 danske bloggere er mange eller få? På den ene side er det jo ikke særligt mange set i relation til de ca. 70.000 danske bloggere som vi antager findes derude et sted. På den anden side er blogosfæren jo ikke en homogen samling af mennesker, men snarere en samling løst koblet personer som indgår i forskellige netværk. At bloggerne så opdagede kampagnen (som jeg iøvrigt selv først opdagede dagen før d. 4. oktober) og gad deltage viser vel bare styrken i det virale word-of-mouth i blogosfæren?
Henrik Fønhs har også gjort mig opmærksom på en artikel på Luftskibet hos Information, om hvorledes den nye funklende stjerne på Web 2.0 himlen, Facebook, ikke kun anvendes som et socialt medie til at være i kontakt med sine (online) venner, men altså også som samlingssted for menneskerettighedsaktivister. Mere end 350.000 Facebook brugere er pt. således medlem af “support the monks’ protest in Burma”. Også i den sammenhæng synes de 64 danske bloggere jo ikke af meget.
Center for Vild Analyse problematiserer hele kampagnen ved at kalde det “revolution uden revolution” – at det simpelthen er for nemt og uden virkning bare at sætte et “Free Burma” logo på sin blog.
Hvad synes du? Er 64 deltagende danske bloggere mange eller få .. eller er det bare ligegyldigt og uden indflydelse?
En anden interessant iagttagelse ved samlingen af blog-indlæg om Free Burma kampagnen er hvorledes vi tildeler tags til vores blog-indlæg. I de 64 blog-indlæg anvendes næsten lige så mange forskellige tags som beskrivende elementer:
samfund, politik, free burma, myanmar, burma, tanker, ansvarlighed, blogroll, stop og tænk, globalt & universelt, det virkelige liv, økologi og andet hippiedims, grublerier, skriblerier, mediehack, medier, meme, almindeligheder, jord, diverse, blogting, general, holdninger, opfordring, forandring, krig, snak, kampagne, frihed, blog-campaign, politics, international, freeburma, diverse, demokrati, verden, web, revolution, nettet, sex, blogs, etik, undertrykkelse, blogland, angst, nyheder, furore, befri burma, udvikling, om blogs, gæsteblogger, link samt respekt
En sådan samling af folks egen tags eller opmarkeringer kaldes også en folksonomi – fordelen skulle være at vi kan finde nye sammenhænge og forbindelser ved bl.a. at finde hvordan andre tag’er indhold, men ud over tag’et Free Burma som her blev anvendt af mange, ser det ud til vi har mange forskellige opfattelser af hvad det her egentlig drejede sig om – resulterende i anvendelse af mange forskellige tags!
Sif
8. oktober 2007Interessant indlæg, og meget tankevækkende. For mit vedkommende drejede det sig om at være en støtteerklæring – nemt, sikkert, men det er også nemt at smide 50 kr i indsamlingsbøssen og så glemme alt om hvad-man-nu-støtter denne gang. 64 er ikke mange, men i forhold til hvor mange der rendte rundt og var totalt uvidende før, så er det ok – synes jeg. Der er næppe mange der husker Burma om to uger, og dem, der husker det, er dem der husker alt det andet.
Det er ikke nemt at være aktivt støttende om alle oversete problemer i verden – så må man vælge og gøre hvad man kan. Jeg er næppe den eneste, der tænker sådan 🙂
Thomas From
8. oktober 2007Interessant at se på tags på den måde.
Jeg tror at “Free Burma” kampagnen opfylder to formål. Der er selvfølgelig det åbenlyse ønske om, at støtte munkene i Burma – men som center for vild analyse siger… Gør det en forskel?
Jeg tror i lige så høj grad – hvis ikke højere – at kampagnen er en måde at iscenesætte sig selv overfor andre bloggere.
Camilla
8. oktober 2007I mangler vist Bruun Blog
Jeg tror, som I også er inde på i et tidligere indlæg, at det handler om at holde gang i snakken. Så ja, det betyder noget: at Burma måske blev en uge længere i folks bevidsthed.
Trine-Maria
8. oktober 2007Hm – jeg synes det er en lidt skæv vinkel. Betyder kommunikation noget? Betyder reklamer noget? Betyder pressemeddelelser noget?
For mig var det ganske enkelt en markering af at jeg selvfølgelig tager afstand fra det der foregår i Burma – og så er den ikke meget længere – jeg har ikke fantasi til at forestille mig at verden forandres af det.
Men jeg kan godt følge at der mangler handling bag holdningerne – og derfor glæder jeg mig over den her aktion (at slukke lyset i verdens storbyer 29. marts) – som jeg vil opfordre flere til at deltage i:
http://www.facebook.com/group.php?gid=5053124463
Pingback:Beocast #3 at Beocast
Stefan
8. oktober 2007Tak for alle de gode kommentarer.
@Camilla – Tak for henvisning til Bruun Blog. Den burde nok have været med i listen, men faktisk anvendes ordene “Free Burma” faktisk ikke i indlægget.
@Trine-Maria: Skønt med en kommunikations-faglig kommentar fra din side. Selvfølgelig betyder kommunikation da noget, men jeg har det også lidt som “vild analyse” at det på en måde bare er for nemt at sige noget, som det jo er svært at være uenig i.
Jeg er også stadig i tvivl om antallet af deltagende danske blogs er flot eller ikke.
@Beocast-gutterne: Hold da helt op, det går hurtigt her i blogosfæren: Efter indlægget i går aftes laver I et podcast om (bl.a.) det her til morgen! Men I lød altså også lidt mandag-morgen-trætte i jeres Beocast podcast.
Pingback:BlogMagasinet » Blog Archive » BlogMagasinet #13
Pingback:Overskrifts underskrift » Blog Action Day i dag d. 15 oktober om miljøet
Pingback:Twitter går grøn i sympati med protesterne i Iran | Overskrifts underskrift