For et måneds tid siden omtalte vi Blog Action Day, som er et initiativ som forsøger at “forene bloggere rundt om på nettet om at samle alles opmærksomhed på et vigtigt emne”.
Her er altså et internationalt blog-initiativ som har været så tidligt ude, at bloggere og andre på forhånd i god tid har kunnet overveje hvad de skrive. Kampagnen har da også haft god tid til marketing, oversættelse til en masse sprog, bl.a. dansk, og lavet en YouTube video:
Emnet er således valgt lang tid i forvejen, og årets emne er: miljø. Desværre, kan man næsten sige, for kampagnen kunne jo næppe have gættet på forhånd at via Nobelprisen til Al Gore og FN for nogle få dage siden, har miljøet pludseligt fået alt den opmærksomhed og fokus, som den i flere år har manglet. Velment som blog-kampagnen er tænkt, kan man jo sige at der netop lige nu ikke er det store behov for at blogosfæren råber op om lige det emne.
Dette i grel modsætning til den internationale blog-kampagne for et par uger siden om situationen i Burma. Den kampagne kom så pludseligt at mange slet ikke opdagede at den var der.
Og jo … på trods af den store blog-omtale af den forfærdelige situation i Burma, er vi alle næsten holdt op med at snakke om Burma, som det kan ses af denne graf over omtalen i danske weblogs og andre medier:
Overskrift.dk søgninger: Blog Action Day, Miljø, Burma. Tag: Miljø
Pingback:Eksponering » Carbondioxid
Pingback:Blog Action Day igen i år: fattigdom | Overskrifts underskrift