De etabelerede medier ser naturligvis også på hvorledes valgkampen tager nettet i brug med blogs, YouTube videoer, Facebook og MySpace profiler og grupper, anvendelse af email og SMS …
Et lille udpluk
- DR : Valgkampen rykker ind i din mailbox
- JP: Valgkampen rykker på nettet
- Politiken: Valgkampen udkæmpes på nettet
- DR Syd: Valgkampen er blevet elektronisk
- Business.dk: Nettet vil revolutionere valgkampen
- Fyns.dk : Valgkampen i gang på nettet
- Journalisten: Politikerne fører valgkamp på MySpace
- Business.dk Dansk politikere uden forståelse for digitale medier
De fleste konstaterer bare at valgkampen altså også foregår på nettet, mens den sidste (fra Business.dk) faktisk forholder sig kritisk til politikernes brug af “de nye medier”, og altså bl.a. mener at politikerne måske teknisk forstår de nye internet-medier, men stadig mangler erfaring til også at kunne anvende dem korrekt.
F.eks. får Anders Fogh kritik for at lade første valgkamps indlæg i sin blog være på hele 800 ord og uden personligt tilsnit. Hvor er medie-rådgiverne henne, når nu man er klar over at blogs er mere velegnede til korte personlige indlæg?
Det er Kristian Levring Madsen fra GCI Mannov, som også på firma-bloggen, kort før valg-udskrivelsen gjorde sig tanker om politikernes brug af de nye digitale medier i en “evt. kommende” valgkamp.