Hvem har flest følgere på Instagram i Danmark – og hvor på listen rangerer du selv? Få indblik i udviklingen på Instagram det seneste år. En udvikling som vidner om tilgang i antal brugere, men en nedgang i antal posts. Nummer ét på listen har formået at tredoble antallet af followers det seneste år.
For cirka et år siden, lancerede vi hos Overskrift Danmarks Instagram liste. Her kan du se, hvem der er blandt de mest fulgte profiler i Danmark lige nu samt hvor på listen du selv er placeret. Indsat dit navn i søgefeltet og se, hvor du selv rangerer.
I 2015 fandt vi blandt top to Alexander fra @dailywatch med godt 1,7 millioner følgere efterfulgt af @fashionary. Og på tredje pladsen @benjaminlasnier, som på daværende tidspunkt var tæt på at ramme 1 million følgere. Alexander fra @dailywatch har i dag knap 2 millioner følgere, og @benjaminlasnier har rundet millionen.
Ikke meget har ændret sig i top tre fra 2015. I dag har den danske model @josephineskriver dog sneget sig ind på førstepladsen. Og med en stigning på knap 1,5 millioner følgere, altså en tredobling, siden efteråret 2015, topper hun listen med 2,4 millioner følgere, efterfulgt af @dailywatch og @fashionary.
Noget lader til, at udviklingen på Instagram ingen ende vil tage.
For at opnå en plads på den danske Instagram top-10 liste, var det i 2015 tilstrækkelig med 170.000 følgere. I dag vil dette antal følgere kun give dig en plads blandt top-50, hvorimod en rangering på top-10 listen kræver op mod 510.000 følgere.
Ifølge den danske Instagram ekspert, Morten Nordstrøm, som selv er blandt top-100, er Instagram en platform som er i markant vækst. De flest top-10 Instagrammere har fået væsentligt flere følgere det seneste år, hvilket vidner om den øgede tilgang af brugere og aktivitet på platformen.
Men selv om der tilsyneladende kommer flere brugere til, viser vores måling hos Overskrift.dk, at antallet af posts fra medlemmer i top-100 er faldet markant i 2016.
I 2015 postede top-100 medlemmerne i gennemsnit 47 billeder månedligt. Hvorimod antal posts i 2016 er på 36 billeder – det er altså et fald på 23 procent.
Ifølge Morten Nordstrøm kan denne udvikling have to forklaringer.
“For det første har Instagram lanceret stories, som tager noget af trykket fra antallet af opslag. For det andet er der blandt topbrugere et stigende krav til opslagenes kvalitet, hvilket har en indflydelse på hvor ofte man trykker på ‘del’ knappen. Årsagen til dette er, at der er så mange dygtige IG’ere derude, som producerer og deler godt indhold hver dag. Konkurrencen er derfor øget og brugerne er blevet forvente i forhold til indholdets niveau.
Desuden har Instagram introduceret deres indholdssorterende algoritme, hvilket har bevirket at mange topbrugere har kunne registrere faldende engagement på deres indhold, hvilket også kan have en afsmittende effekt på hvornår et stykke indhold er godt nok til at man vil dele det”
Udviklingen på Instagram det senest år, har altså medført, at det anno 2016 kræver mere, at poste et billede med “like-værdi”.
Overskrift.dk monitorerer til dagligt danske Instagram profiler som en del af online og social medie tjenesten Overblik. Herved muliggøres det, at følge med i onlinesamtaler samt omtaler om eget brand, fagområder, konkurrenter, politisk debatter m.fl.
I dag anvendes tjenesten af en lang række organisationer. Afprøv selv tjenesten gratis i 14 dage, og se hvilken værdi det kan skabe for din organisation – sign up til prøveperioden HER.
Pingback:Instagram i Danmark 2016 - hashtags og toplister ?