Her på valgdagen efter en hektisk og kort 3-ugers valgkamp kan vi nu så opgøre hvilke partier der har været mest aktive på bloggen.
Og der må man sige, at SF er kommet stormende ind i det 21. århundrede med en stor tilstedeværelse på nettet – bl.a. også “Find Villy” – og er blevet det mest bloggende parti på nettet i denne valgkamp:
(Klik på grafen for at se en stor udgave)
Grafen viser antallet af blog-indlæg fra politikere (og politiske organisationer, så som ungdomspolitikerne) i valgkampsperioden fra d. 24 oktober til og med i går d. 12. november.
SF’erne har altså blogget omkring 800 blogindlæg i valgkampen, mens de Radikale som jo også er meget aktive online kommer ind på en andenplads med ca. 600 blogindlæg. Mindst bloggende er Dansk Folkeparti med under 100 blogindlæg.
Antallet af indlæg passer også nogenlunde overens med antallet af enkelt-politikere som blogger ved dette valg. Ifølge opgørelsen vi har lavet sammen med Lisbeth Klastrup, er det igen Socialistisk Folkeparti der ligger sig spidsen med 59 bloggende politikere efterfulgt af Socialdemokraterne med 38 bloggende politikere, mens Dansk Folkeparti og Enhedslisten er mindst repræsenteret med kun 8 bloggende politikere hver.
Forleden lavede vi på Overskrift.dk en analyse over de mest omtalte parti-formænd i alle danske blogs. En analyse som viste at Anders Fogh var den mest diskuterede i blogosfæren, og med en fordeling som ligner formænds-omtale i traditionelle (trykte) medier. Også lidt sjovt at medierne tog historien op som “Fogh styrer blogosfæren” (DR, JP, ComOn, EB ..) – når nu analysen ikke fortalte noget om det var god eller dårlig omtale Fogh fik i blog-indlæggene!
Men mht. bloggende politikere er det altså SF som har været mest aktive. Lisbeth Klastrup har også en opgørelse af Facebook tilhængere, hvor SF langt distancerer alle de andre partier!
Søren Johannessen
13. november 2007Først skal Overskrift.dk have en stor tak og ros for de sidste 3 uger set fra blogfronten – det har været spændende at se hvad I har gravet frem af ting samt ikke mindst lavet analyser på! Klap jer lidt selv på skulderen.
Hvis nogen er interesseret så er der en undersøgelse af partiernes brug af YouTube under valgkampen fra i dag
Stefan Bøgh-Andersen
13. november 2007Tak for de rosende ord Søren!
Ja, det har været en kort og intens valgkamp – også at dække blog-anvendelsen. Vi kunne sikkert have fundet på andre spændende vinkler, men vi har faktisk også ligget vandret her i valgkampen.
Vores samarbejde med Lisbeth Klastrup har også fungeret godt, hvor vi har leveret grund-data til hende, som hun så har analyseret.
Efter valget er helt overstået vil vi (sammen med Lisbeth) sandsynligvis gå mere i dybden med forskellige aspekter af blogs i valgkampen. Vi har jo data liggende, som der kan bores ned i.
Jens Ulrik og jeg vil så klappe os selv på skulderen 🙂
Marc de Oliveira
17. november 2007SF var også det mest podcastende parti i valgkampen. Med 35 audio- og videoepisoder siden 24. oktober var de de mest aktrive podcastere foran Socialdemokraterne, som var de eneste andre, der brugte podcast-mediet med kun en enkelt episode fordelt på to podcast. Helle Thorning-Schmidts podcast udsendte een episode under valgkampen, mens Mogens Lykketoft, der ellers begyndte at podcaste i august måned, slet ikke lavede nogen episoder under valgkampen.
Med meget små ressourcer kunne videoerne været blevet udsendt som podcast, hvilket ville have knyttet et meget tættere bånd til modtagerne, som partierne kunne have benyttet sig af efter valgkampens afslutning.
Marc de Oliveira
17. november 2007Ups, de videoer, jeg omtaler sidst i min kommentar, er selvfølgelig alle de YouTube- og andre videoer, som partierne alligevel producerede i valgkampen.
Søren Johannessen
17. november 2007@Marc
Hvis vi ser på mest populære og sete valgvideoer (lagt på nettet i perioden 24/10 – 13/11) fra partiernes officielle YouTube kanal så er her en undersøgelse
http://microformats.dk/simile/youtube/valgvideoer.html
Hvor Enhedslisten slår alt og alle med deres “Hvorfor har vi ingen Zlatan?”