Kræftens Bekæmpelses digitale strategi for Folkemødet 2017

Det kan være svært at bryde igennem den massive mur af tweets under Folkemødet. Hos Kræftens Bekæmpelse fokuserer social media manager Lars Østergaard på få kvalitets-tweets og budskaber på Facebook målrettet gennem geoposting, samt aktiv lytning på udvalgte hashtags. Ved vores seneste morgenmøde løftede han sløret for noget af social medie-strategien og gav tips til den digitale indsats på Bornholm under Folkemødet 2017.

Kvalitet frem for kvantitet

Twitter er generelt den foretrukne platform til at kommunikere under Folkemødet, og det samlede antal tweets i løbet af dagene er steget år for år. Kræftens Bekæmpelse er udmærket klar over, at de ikke kommer til at løbe af sted med flest antal tweets, men det er heller ikke det, de satser på. Lars Østergaard fortalte, at de foretrækker kvalitet frem for kvantiet, og at der generelt vil være fokus på fire buskaber.

Teltets tema understøtter større kampagne

Temaet i Kræftens Bekæmpelses telt i år er en fødsesldagsfest for ex-rygere, der understørre stor kampagne
Temaet i Kræftens Bekæmpelses telt i år er en fødselsdagsfest for ex-rygere, der understørre stor kampagne

Lars Østergaard havde taget et powerpoint-slide med kage på. Det overordnede tema for Kræftens Bekæmpelses deltagelse på Folkemøde er nemlig en fødselsdagsfest. Nærmere bestemt en fødselsdagsfest for ex-rygere, der bliver fejret med kage, balloner og det hele. Netop det tema er valgt, fordi Kræftens Bekæmpelse for nylig har lanceret en stor kampagne, der handler om en Røgfri Fremtid. På den måde understøtter tilstedeværelsen på Folkemødet den overordnede strategi for Kræftens Bekæmpelse.

Udover at holde en fire dage lang fødselsdagsfest bruger de muligheden for at informere om egne aktiviteter i teltet, sætte en agenda for kræftsagen samt at aktivere nøglepersoner og fageksperter.

Aktiviteter i eget telt

Der er grundlæggende tre elementer, Kræftens Bekæmpelse kommer til at have fokus på under Folkemødet: eget telt, digitale samtaler og deres direktør.

I Kræftens Bekæmpelses telt vil der være debatter om blandt andet en røgfri fremtid. Derudover har de folkelige aktiviteter, så som quizzer, en photowall, livsstils- og modermærketjek, og så har de nogle aktiviteter, der skal tiltrække den almindelige dansker. Disse indebærer for eksempel, at der bliver delt solcreme ud, og at børnene har mulighed for at prøve UV-armbånd.

Fokus på digitale samtaler

Udover at have en masse aktiviteter i teltet på Folkemødet, overvåger de forskellige hashtags for at deltage i relevante samtaler. Lars Østergaard kommer blandt andet til at lytte med på #sundpol, #fmdk og #kræft, som han lytter til gennem lytteværktøjer. På den måde kan han og hans kollegaer deltage i samtaler, de ikke selv er inviteret til.

Derudover bliver egne medarbejdere aktiveret. De kommer til at lytte med på de sociale medier og vil også deltage i samtaler på Twitter.

Endelig kommer de til at tagge relevante personer, som er med i debatterne i teltet og i de forskellige aktiviteter i løbet af dagene for at nå endnu længere ud med budskaberne.

Direktøren er sat i spil

En vigtig nøgleperson for Kræftens Bekæmpelse er direktøren, Leif Vestergaard Pedersen. Udover at han deltager i forskellige debatter og samtaler i løbet af dagene, vil han også være aktiv på Twitter. Derfor har Lars Østergaard og kollegaerne udarbejdet lister til ham med hashtags både til egne og andre relevante debatter. Derudover er der udarbejdet en liste med interessenter, som direktøren har fået udleveret.

Direktøren er sat i spil under Folkemøde 2017
Lars Østergaard, social media manager i Kræftens Bekæmpelse, fortæller, hvordan direktøren er sat i spil under Folkemøde 2017

Twitter er den foretrukne kanal

Twitter er Kræftens Bekæmpelses primære redskab under Folkemødet. Selvom det er den kanal, hvor der generelt er mest aktivitet i løbet af dagene, er det der, de kommer bedst igennem med deres budskaber. Profilen har over 4.700 følgere og op til Folkemødet vil de tweete om det generelle tema, en Røgfri Fremtid, og når de er landet på Bornholm, er det egne og andre relevante debatter, der kommer til at være i fokus, ligesom de vil udsende remindere til deres aktiviteter i teltet.

Anden strategi på Facebook og Instagram

Udover Twitter fortalte Lars Østergaard, at der også vil blive postet på Instagram og Facebook. De to platforme har klart flest følgere med hhv. over 24.000 følgere på Instagram og over 300.000 følgere på Facebook. Det betyder også, at der er en stor procentdel af de følgere, der ikke vil være til stede på Folkemødet, og derfor vil budskaberne på platformene være mere generelle.

De opslag på Facebook, der handler om Folkemødet, vil blive sendt ud gennem geoposting, så opslagene kun bliver vist til folk, der er tilstede på Bornholm. Den mulighed er der ikke på Instagram, så her vil budskaberne have et andet fokus. Kanalerne bliver i høj grad brugt til at vise, at Kræftens Bekæmpelse kæmper for deres sag og for at vise, hvad de arbejder for. Derudover bliver story-funktionen på Instagram anvendt til at dykke dybere ind i budskaberne og aktiviteterne.

En typisk dag på Folkemødet 2017

Lars Østergaard sluttede sin præsentation af med at vise et eksempel på, hvordan en typisk dag kommer til at se ud for Kræftens Bekæmpelse under Folkemødet. 

En typisk dag på fmdk. Del af strategi for Folkemødet 2017
En typisk dag for Kræftens Bekæmpelse på Folkemødet 2017 

Tips til din strategi for Folkemødet

  • Kvalitet frem for kvantitet. Det er vigtigere at komme ud med de rigtige budskaber end at lade dem drukne i digital støj
  • Hav styr på din målgruppe på de forskellige platforme og udform budskaber, der passer dertil
  • Forbered en liste med relevante hashtags og interessenter
  • Overvåg udvalgte hashtags og deltag i relevante samtaler
  • Aktiver relevante interne personer fx fageksperter eller direktøren
  • Tag relevante personer, du vil have i spil under egne og andre relevante debatter
  • Anvend geoposting på Facebook med budskaber, der kun er relevanter for deltagere på Folkemødet
  • Pas på med livestreaming på Facebook og Instagram, da netværksforbindelsen ikke altid er god under Folkemødet

 

Få Overskrifts Folkemødeanalyse 2017

Sidste år blev der sendt 42.671 danske tweets med #fmdk under Folkemødet, men her i 2017 blev der kun postet 23.003 indlæg i alt; Et fald på godt 46 %. Vil du vide mere om, hvordan den digitale aktivitet var under Folkemødet 2017? Så download vores Folkemøde-analyse for fmdk 2017.

Få Folkemødeanalysen 2017 her

digital rapport analyse af folkemødet 2017

 


Indlægget er skrevet på baggrund af Lars Østergaards præsentation til morgenmødet d.  7. juni 2017. Udover oplægget fra Lars Østergaard var Karne Lykkebo fra Geelmuyden Kiese og Stefan Bøgh-Andersen fra Overskrift på talerlisten.

Følg denne blogLinkedInFacebook eller tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret med kommende morgenmøder samt analyser og trends inden for digitale og sociale medier.