Overskrift har igen i år lavet den mest omfattende analyse af anvendelsen af de sociale medier på Folkemødet 2018.
Analysen giver både indblik i, hvad vi helst vil snakke om på Folkemødet, de mest populære emner og politiske agendaer og ikke mindst en række oversigter over hvilke profiler, personer og organisationer, der var mest aktive, bedst til at skabe engagement og bryde igennem lydmuren.
Fald i aktiviteten
SoMe-aktiviteten er generelt set igen i år faldet, især på Twitter, hvor vi er tilbage på niveauet fra 2014 med godt 15.000 tweets, tagget med #fmdk. Årsagen synes at være en øget professionalisering af SoMe-kommunikation, hvor mantraet er kvalitet frem for kvantitet, dvs. færre men mere målrettede tweets og posts, og mindre massekommunikation.
Sundhed og uddannelse er som altid de mest dominerende politiske emner. Men hvor Folkemødet 2017 i høj grad var præget af Brexit og Trump samt i nogen grad tillige flygtningestrømmene fra Syrien og Nordafrika og følgelig mange diskussioner om EU, international politik samt flygtninge og integration, så var der ikke på samme måde nogle varme politiske emner, der gav debatterne slagsider og bredsider.
Dette gav fornyet plads til traditionelle debatter om klima, bæredygtighed, demokrati og fødevarer.
Børn og sundhed
”Børn” var det mest anvendte ord på Folkemødet 2018 og indgik i en række forskellige debatter om bl.a. barsel til mænd, vold mod børn, udsatte børn, stress og angst hos børn.
På den partipolitiske agenda fik Mette Frederiksens brud med De Radikale samt det nye S-udspil på uddannelsesområdet stor betydning for antallet af omtaler af de to partier, hvor S topper listen og Radikale ligger nr. 3. Alternativet får forbavsende meget omtale ift. deres størrelse, mens DF omvendt får forholdsmæssigt meget lidt SoMe-attention.
Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri, Sundhedsstyrelsen samt Kræftens Bekæmpelse var nogle af de mest toneangivende i debatterne målt såvel på aktivitet som spredning, reach og engagement, som centrale eksponenter for nogle af største debatter.
Alternativet markerer sig som det mest tweetende parti med 65 tweets i alt og opnåede følgelig også stort reach på retweets. Men Konservative opnåede samlet flest retweets (42) blandt partierne, mens SF opnåede størst spredning af retweets på 24 unikke profiler. Blandt politikerne var det ikke overraskende Margrethe Vestager, der opnåede det absolut største reach, mens Magnus Heunicke (S) opnåede klart flest retweets (50) og spredning fordelt på 47 unikke profiler.
Venstre og Enhedslisten er til gengæld på top-10 listen over mest likede instagrammere, og to kvindelige politikere, Johanne Schmidt-Nielsen og Ida Auken, ligger hhv. nummer 2 og 4 på toplisten. Thomas Skovs søde og sjove billede af hans lille datter og Johannes billede med sin gravide mave var de to klart mest likede Instagram-posts med hhv. 6189 og 6113 likes.
Det var et Folkemøde præget af masser billeder af børn, sundhed, sol og sommer.
Få hele Folkemøde-analysen her
Pingback:Forberedelse til folkemødet - de bedste tips til kommunikatøren | Overskrift