Mediemonitorering giver i dag stor værdi til kulturinstitutioner som f.eks. museer og festivaler i Danmark. Bliv klogere på hvordan uopfordrede udsagn om kulturoplevelser kan give værdifulde indsigter.
Mediemonitorering hægtes nogen gange op på forestillingen om at man skal have en dedikeret kommunikationsafdeling med flere ansatte, der knokler på at få placeret de rigtige historier i de rigtige medier på det rigtige tidspunkt, og som er klar til at gå i aktion døgnet rundt, hvis den mindste misforståelse om mærkesagen ytres på et socialt medie. Det er langt fra alle, der opererer på den måde.
Derfor kan det være svært at se værdien i at investere i systemer, der skal understøtte et scenarie der ikke passer med din opfattelse af virkeligheden.
Tilfredshed eller tilbagegang
På restauranter bliver vi i højere og højere grad bedt om at bestille og betale ved at scanne en QR-kode og måske angive vores e-mail adresse under påskud af at vi kan få en elektronisk kvittering tilsendt. Men læser man det hele med småt, giver det også restauranten tilladelse til at skrive og bede om dine reflektioner over din restaurant-oplevelse. På samme måde har du sikkert oplevet at blive udsat for en tilfredshedsundersøgelse efter at have benyttet et produkt eller bestilt noget online.
QR-kode-systemer og informationsindsamling er jo ikke billigt, så der må jo være en vis værdi i at få indblik i kundeoplevelsen. Det har vist sig effektivt som forudsætning for at forbedre kundeoplevelsen, som igen kan give god omtale og dermed flere tilfredse kunder/gæster/brugere. Højere kundeloyalitet og flere glade kunder, som man skal bruge færre ressourcer på at fastholde, hvormed værdien af forretningen stiger.
Hvis et museum eller en festival har svært ved at hitte ud af hvorfor de utilfredse besøgende ikke kommer igen, kan hele deres eksistensgrundlag være under afvikling. Erfaring kan gøre meget for at træffe valg og lave korrigerende tiltag, men underbygget af data fra brugerne selv, har man gode forudsætninger for at udvikle fremfor at afvikle.
Autentisk frivillig feedback direkte fra gæsterne
Mange organisationer griber til spørgeskemaer, Net Promoter Scores og får “en krog” i kunderne via en tilfredshedsundersøgelse, men flere og flere sørger for at holde sig orienteret på online platforme, anmeldelses-sites og sociale medier, hvor brugerne ofte ytrer sig om deres oplevelser helt uden at være blevet opfordret til det. At budskabet er afgivet frivilligt uden opfordring er især en faktor der forstærker værdien.
For de fleste starter processen måske ikke helt bevidst, og derfor foregår det ofte meget manuelt og ikke særligt effektivt. De er måske ikke klar over, at der findes systemer der kan holde øje med medierne på for dem, og spare en masse tid.
Kulturinstitutioner som museer og festivaler, som måske endda delvist drives af frivillige kræfter, går altså potentielt glip af noget her.
Medlemsfordele for medlemmer af Dansk Live
Derfor har Overskrift indgået et samarbejde med Dansk Live, som er en interesseorganisation for festivaler, spillesteder og demokratifestivaler i Danmark.
Medlemmerne gøres opmærksom på mulighederne med digital mediemonitorering, får lejlighed til at afprøve det gratis og uforpligtende i egen kontekst og tilbydes en medlemsrabat. Det har flere danske festivaler og kulturinstitutioner fået glæde af på flere niveauer:
- Omtaler fra publikum – giver svar på hvad der virker godt og hvad der kan blive bedre
- Omtaler fra medier – giver svar på om man er god nok til at promovere, og om den brede fortælling skal tilpasses og måske forstærkes på nogle områder
- Omtaler fra politikere – giver svar på om der kan være rammevilkår der er ved at ændres, f.eks. hvis beslutninger i det kommunale byråd ændrer fysiske rammer eller bidrag for afholdelse en festival
Det samlede billede kvalificerer indsatserne for flere områder for festivaler og spillesteder. Ovenstående input kan f.eks. bruges til at forbedre forholdene på festivalpladsen, tilpasse kommunikationsindsatsen og ordlyden i SoMe-opslag og pressemeddelelser og endelig sætte et velinformeret udgangspunkt for en politisk dialog med kommunen man afholder festival i.
Er du en del af en organisation, som er medlem af Dansk Live, så husk at nævne det i forbindelse med opstarten af dit Overskrift-abonnement. Uanset om du arbejder for en festival eller indenfor et helt andet område, har du mulighed for at prøve gratis og uforpligtende i 14 dage.