Hvornår er en kunde i markedet efter din ydelse? Er du sælger og kan svare på dette spørgsmål, har du sparet utroligt meget tid. Tid som ellers ville være brugt på “kolde kanvas kald”.
Lead-værktøjer tjener mangen en sælger godt, og kan være med til at man ikke gensidigt spilder hinandens tid, men rent faktisk bruge tid på at kontakte personer, der reelt har brug for din ydelse. Sådanne værktøjer kan typisk analysere potentielle kunders adfærd på din hjemmeside eller ud fra at de har vist interesse, f.eks. ved at hente et produktark eller en case-story. Alt efter branche, kan det også være et signal til en sælger, hvis et lead begynder at følge virksomhedens side på LinkedIn eller andre sociale medier.
Igennem salgstragten
Et varmt lead, en kunde der er er klar til at tage en beslutning – kært barn, mange navne. Et lead der ikke er klar over at de har eller får behov for dine ydelser og som ikke ved at din ydelse kan skabe værdi for dem, og som måske ikke ved at du eksisterer kræver en meget stor salgindsats. Et varmt lead – en kunde der véd at de kan have fordel af dine ydelser, at din virksomhed findes og som måske endda har handlet hos dig tidligere. Det er en helt anden sag.
Mediemonitorering til lead generering
Med digital mediemonitorering giver flere potentielle kunder sig til kende – bevidst eller ubevidst. De gør sig synlige og viser deres behov, og de viser endda nogen gange selv hvor erkendt deres behov er.
Lad os tage et eksempel: Din virksomhed sælger LED belysning til detailhandlende butikker. Når en butik er indrettet, er der sandsynligvis allerede taget en beslutning og indkøb af hvordan den skal oplyses. Bruger du digital mediemonitorering til at følgeomtaler af butikker generelt, bliver du måske druknet i irrelevante omtaler, men søger du f.eks. på “ny butik” begynder det at ligne noget. Alle omtaler der nævner en ny butik i på sociale og lokale medier dukker op – og dermed leads der kunne have brug for belysning.
Om I producerer og leverer friske grøntsager til kantiner, marketing-ydelser til mellemstore virksomheder, landbrugsmaskiner, transport, flytning, alarmsystemet eller noget helt andet, så er der næsten altid en måde, via digital mediemonitorering, at identificere virksomheder som nu eller i den nærmeste fremtid har et behov for jeres ydelser og har en plads i jeres salgstragt.
Konkurrent-omtale kan også betyde nye kunder
Dagligt reflekterer kunder over deres oplevelser online, og vi har faktisk, som kunder, en tendens til at dele utilfredshed såvel som tilfredshed. Følger du omtaler af dine konkurrenter, kan du selvfølgelig blive klogere på hvordan de selv kommunikerer og markedsfører sine ydelser. Men en utilfreds kunde hos din konkurrent kan jo potentielt også blive til en tilfreds kunde hos dig.
Din indsats består i at oprette en søgeprofil på dine konkurrenters navne og være klar til at reagere hvis du mener at kunne gøre kunden glad igen.
Dette er ikke en hypotese – mange danske virksomheder føder aktivt sælgere med relevante omtaler af potentiel ny forretning identificeret fra daglige morgenmails. Den begrænsede indsats består i at sætte de rigtige søgning op – herefter kommer resultaterne dryppende hver morgen.
Det er gratis at prøve
Du kan gratis og uforpligtende afprøve mulighederne af i 14 dage, og vi hjælper dig indledningsvis med at ramme rigtigt og sikre at søgningerne sættes rigtigt op og at din tid dermed bruges bedst muligt i prøveperioden. Får du ikke det forventede udbytte, er du i alle tilfælde blevet klogere uden omkostninger.