{"id":8661,"date":"2019-01-10T11:15:03","date_gmt":"2019-01-10T10:15:03","guid":{"rendered":"https:\/\/blog.overskrift.dk\/?p=8661"},"modified":"2019-01-10T11:19:18","modified_gmt":"2019-01-10T10:19:18","slug":"2018-influenternes-aar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.overskrift.dk\/blog\/2019\/01\/10\/2018-influenternes-aar\/","title":{"rendered":"2018… Influenternes \u00e5r?"},"content":{"rendered":"
2 ud af de 3 mest l\u00e6ste indl\u00e6g p\u00e5 denne blog i 2018, handlede om influencers. Interessen er til af f\u00e5 \u00f8je p\u00e5, men med nye medier og marketingformer rejses ny tvivl og sp\u00f8rgsm\u00e5l om reglerne.<\/strong><\/p>\n P\u00e5 n\u00e6rv\u00e6rende blog, kan du f\u00f8lge med i hvad der sker p\u00e5 digitale og sociale medier, set med danske briller. Vi f\u00f8lger og skeler til udenlandske tendenser, som vi alle kommer til forholde os til f\u00f8r eller siden. F\u00f8r og efter internettets indtog i vores hverdag fandtes forsidebaskere og shitstorms – typisk under andre navne. Men n\u00e5r vi alle blevet udgivere og kontrollerer et eller flere medier, er det blevet relevant at definere rollen som influencer og at bygge virksomheder op for at kunne professionalisere influencernes virke.<\/p>\n I en leder den 4. januar 2019, agiterede Chefredakt\u00f8r fra Politiken, Christian Jensen<\/a>, for at “Myndighederne b\u00f8r knalde”<\/a> navngivne influencers for overtr\u00e6delser af markedsf\u00f8ringsloven. P\u00e5 Elektronista.dk dagen efter, svarer Christiane Vejl\u00f8 (der f\u00f8lger og rapporterer om bl.a. nye medier og digital kultur) igen og mener at Politiken ikke forst\u00e5r influencers<\/a>. Nogenlunde samme budskab er at finde i b\u00e5de Rasmus Kolbes (aka Lakserytteren) svar<\/a> og i Mascha Vangs svar: “Nok m\u00e5 v\u00e6re nok, jeg bliver alts\u00e5 knaldet rigeligt\u2026”<\/em><\/a>.<\/p>\n Debatten fortsatte i Aftenshowet p\u00e5 DR1 i g\u00e5r, hvor Politikens Christian Jensen og Lakserytteren forsatte dialogen – se selv med her<\/a>.<\/p>\n Influencers har en plads i opm\u00e6rksomheds-sf\u00e6ren, s\u00e5 l\u00e6nge de kan holde sig relevante for en tilstr\u00e6kkelig m\u00e6ngde af relevante forbrugere. Jo t\u00e6ttere relationer de forst\u00e5r at opbygge til deres f\u00f8lgere, jo bedre g\u00f8r de deres arbejde. Ligesom vi l\u00e6rer at v\u00e6re kritiske overfor kilder, der former vores f\u00e6lles opfattelse af historien i skolen, mener mange unge dog<\/a>, at de selvf\u00f8lgelig godt kan genkende sponserede blog-posts, Instagram-billeder og YouTube-videoer. Forbrugerombudsmanden skriver<\/a> at der b\u00f8r tages s\u00e6rlige hensyn til b\u00f8rn og unge:<\/p>\n B\u00f8rn og unge er mere godtroende end voksne og har ikke de samme erfaringer som voksne med at gennemskue, om der er kommercielle interesser bag et budskab.<\/p>\n<\/blockquote>\n\n\n L\u00e6s mere om samarbejde med influenter her:<\/p>\n\n\n\n\n